pcos

Jag har ju ältat i snart år att min mens är helt upphuckad. Jag tog upp det i typ varenda poddavsnitt med Fridah, har tagit upp det här flera gånger, snackat med vänner och donnan samt har stenkoll via en mensapp.

Och mensen har varit borta i flera månader för att komma tillbaka och pågå i 14 dagar i ett svep. Och så har det pågått i två år. 

Tills jag fick nog, pratade med sköterskor på Huddinge gyn. 1177, mailat med vårdcentraler och hamnade slutligen på Hornsgatan 170. 

Och jag har PCOS. Jag vet inte så mycket om det, och just nu har jag googlingspaus. För googlar en på sjukdomar vet vi ju alla att en hamnar på Flashback/Familjeliv och sen får en sin dödsdom. 

Men det jag vet är att min kropp har oregelbunden mens pga överskott av testosteron. Att det är en hormonell obalans som påverkar ägglossningen. Det gör inte ont och jag påverkas inte nämnvärt av det i dagsläget. Men när jag och donnan vill skaffa barn kan vi behöva hjälp. Fast det är inget jag tänker ha ångest över i förväg. 

Den här stolpen står runt hörnet från mottagningen jag var på när jag gick diagnosen. Och det kändes så fint<3
0 kommentarer