Att vara jag

Att vara jag är skriven och ritad av Anna Höglund och ges ut av Lilla Piratförlaget. Höglund har tidigare illustrerat bla Kan du vissla Johanna? (min favvofilm genom tiderna!), Om detta talar man endast med kaniner och en av mina favoriter från barndomen: Jaguaren <33 
 
Boken är som en bilderbok fast för kids i tonåren? Jag älskar upplägget!! Det borde finnas fler böcker för kids med bilder i. I alla fall om det är lika skickligt och fint som denna bok. Illustrationerna föreställer Rosa som är 13 år och inte fått mens ännu. Rosa är kär i en kille, men kan även tänka sig att vara bi. Rosa tycker om att rita serier och hon ritar en egen serie om jämställdhet, varför kvinnor och män behandlas olika och hur det sett ut ur ett historiskt perspetiv. Och jag älskar ju att ta del av unga personers åsikter om feminism och jämställdhet. <333
 
I boken diskuterar Rosa hur det ser ut i hennes klass om utanförskap, mens och bröst. I sitt hem har hon en syster som har massa äckliga killar och som ställer upp på sex för att det förväntas av henne. Rosa funderar även mycket över kön och könstillhörighet. 
 
Det kändes som ett privilegium att ta del av Rosas vettiga funderingar, att vara med på alla tankar och stundtals ilska över att samhället ser ut som det gör. Hur patriarkatet bokstavligen tar sig ner på individnivå och påverkaren 13åring. Jag skulle vilja läsa minst sju böcker till om Rosa och hennes tankar om kroppen, genus, skolan, sex och puberteten. <333 
 
Jag vill rekommendera denna till alla som har kids i sin närhet i åldrarna 11-15. Låna på biblan eller köp i julklapp. Att vara jag får fem av fem palmer. 
 
 
Fotot är taget av Stefan Tell och är snott härifrån
Lilla Piratförlaget
0 kommentarer