På sex meters djup

(Bilden är tagen av Christopher Hunt och är lånad här. )
 
 
Äntligen har en ny del i Denise Rudbergs elegant crime-serie kommit! Den sjätte delen om åklagarsekreteraren Marianne Jidhoff heter På sex meters djup och ges ut av Forum bokförlag. Jag älskar att varje titel heter något med samma siffra som den är i serien. Som: Ett litet snedsprång, Två gånger är en vana, Bara tre kan leka så, Mellan fyra ögon, När klockan slår fem
 
I sjätte delen får vi följa samma gäng sen tidigare; Marianne Jidhoff, Torsten Ehn och Augustin Madrid som har flera mord att lösa. Ett känt konstnärspar försvinner spårlöst och lämnar två barn efter sig. Detta fall visar sig sedan ha koppling till ett fall där en äldre kvinna hittas hängd. 
I ett ytterligare sidospår får en följa en ung man som arbetat sig upp bland överklassen. Hårt arbete, rätt partner, smicker osv kan ta en långt upp bland rika människor. Även detta flätas samman med tidigare mord på ett snyggt och underhållande sätt. 
 
Men det intressanta i denna bok är ett ytterligare tema förutom elegans och flärd - det högerpolitiska. Jag har ju en förkärlek när författare tar ställning i sina böcker, både när det uttalat och när det är inbakat hos en karaktär eller dylikt. Detta är ju något av en konst att få till det riktigt bra. I denna bok är det fokus på ett högerextremt parti, som har ungefär samma utgångspunkt och åsikter som SD. Några karaktärer som dyker upp i boken är grundare av ett parti: Kunskapsdemokraterna. Dom har sammanfattningsvis lika vidriga och inhumana åsikter som SD. 
- och känslorna kring dessa åsikter skiner igenom i såväl karaktärernas egna åsikter, hur de porträtteras och i författarens språk. Jag är riktigt imponerad av detta. 
 
 
Jag tror nog att jag tycker att detta är den bästa i serien. Jag älskar att följa denna arbetsgrupp och jag är riktigt kär i Jidhoff. Om jag fick bestämma skulle det komma minst 10 till i serien! De olika morden flätas samman på ett smidigt och bra sätt + att det är spännande! Språket är lättsamt och en kommer in i boken direkt. Jag ger På sex meters djup fyra av fem palmer. 
 
 
Forum bokförlag
0 kommentarer