Oktober är den kallaste månaden

 
Ok, denna bok berätta CC om när jag jobbade kvar på PS. Han var inne en tidig morgon och signerade en av hans böcker som precis kommit i pocket. Han drog storyn och jag föll direkt. Men blev också lite nervös? Jag vet inte hur jag ska formulera det rätt, men det kan lätt bli fel när en skriver om något en själv inte upplevt/har erfarenhet av. Genus är ofta en sådan sak och det kan lätt bli överdrivet/uppblåst/upphuckat. 
 
Oktober är den kallaste månaden och är skriven av fantastiska Christoffer Carlsson, den ges ut av Gilla böcker/Lilla Piratförlaget
 
Så vad har vi? Vega som är 16 år gammal, en storebror som är försvunnen och en polis som letar efter brorsan. Det finns även en mamma som är måttligt intresserad. Inledningsvis är det intressant att läsa ur Vegas perspektiv om platserna hon befinner sig på. Hon bor inte i en storstad, inte ens i en stad, utan något slags samhälle där alla är mer eller mindre ökända. Men det finns ingen längtan eller avund till en större stad eller mer människor, utan som att det snarare är andra bebyggelser som tänkt fel. Jag som är uppväxt i Stockholm gillade verkligen detta perspektiv, för det är sällan karaktärer inte vill bort eller inåt till någon slags stad.
 
Eftersom brorsan är försvunnen försöker Vega hitta honom innan polisen gör det. Samt försöker ta reda på varför han är borta och varför polisen vill få tag på honom. På en plats där alla känner alla, ser allt, hör allt och rykten sprids, är det ganska svårt att göra något diskret. Det är sällan som hemligheter hålls eller för den delen som människor berättar hela historier. Ni fattar stämningen va? Själva storyn om hur hemligheter kommer fram, hur dåtid och nutid flätas samman och andra deckar-grejer skippar jag. Jag kommer bara försäga mig om jag skriver om det. Men givetvis var det flera vändningar och sidospår som var snyggt placerade. 
 
Men det där jag var nervös om, det var helt i onödan. CC bemästrar allt som har med Vega fantastiskt. Jag gillade slutna, envisa och fina Vega väldigt mycket. Även tankarna och handlingarna som sker mellan syskonparet. Det är mycket en kan tänkas göra för ett syskon och deras syskonrelation beskrivs fint. Vega känns varken överdriven eller för mycket, utan realistisk. 
 
Det fanns en sak som jag störde mig på, och det var att det inte fanns något spår av kondom under alla sexscener, vilket var många. Men det är ju för att jag är yrkesskadad, haha! Jag vill ju så gärna att det skrivs in en kondom eller så, men det uteblev. Fast vi diskuterade detta och kom fram till att Vega inte var typen som tänkte steget längre när hon var kåt. För visst kan det vara så, när kroppen är kåt och en bara vill ligga så kan det vara svårt att tänka på säkrare sex. Även om jag skulle önska att alla tänkte på det :)))) 
 
Men när vi ändå är inne på sexscenerna - jisses! Det finns en del sexscener och dom är riktigt, riktigt bra. Jag tror det är på sidan 129 som begreppet "att falla" används för en orgasm, och det kan så lätt bli klyschigt och pinsamt. Men på det sätt som CC använder det är perfekt! Det är ganska sällan jag läser sexscener som är bra, där kåtheten, kroppar, lusten och alla känslor får plats - CC lyckas. Riktigt bra dessutom. 
 
Oktober är den kallaste månaden får fem av fem palmer. 
Bilden är tagen av Ulrica Zwenger och är snodd här
Gilla Böcker Lilla Piratförlaget
0 kommentarer