Det vi kan stå för

Det vi kan stå för är skriven av Geir Lippestad och ges ut av Pocketförlaget. Bilden är tagen en kväll i Thailand när vi ätit middag ute och sen skulle mysa hemma på hotellet. Jag gillar ju att läsa minst två böcker i taget + har gärna ett anteckningsblock nära till hands ifall jag kommer på något under tiden jag skriver. 
 
Några av er kanske känner igen Geir Lippestad? Jag har för mig att han omnämns flyktigt i boken En av oss: en berättelse av Norge skriven av Åsne Seierstad. Han var Anders Behring Breiviks advokat. Och han blev själv vald av Breivik. 
 
Det här är hans egna berättelse från dagen då terroattacken hände, när han fick samtalet om Breiviks förfrågan och hur han slutligen valde att ta sig an uppdraget. Han tackade ja, byggde upp ett team och arbetade som Breiviks advokat i över ett år tills domen var klar. Genom boken får en hela tiden följa hans egna tankar om uppdraget, tvivlet, ångesten och alla andra känslor som han levde med när han arbetade för/med Norges främsta terrorist och extremist genom tiderna.
 
Behövs det ens någon förklaring till vad som hände på Utöya den 22a juli 2011? Breivik hade dels byggt en bomb som var placerad och riktad mot Regeringskvarteret. Sen begick han målmedveten beskjutning mot ungdomar ur Arbeiderpartiets ungdomsförbund på ön Utöya. 69 ungdomar dog på Utöya och många fler blev skadade. 
 
Lippestad beskriver mötena med Breivik, hur media behandlade honom/hans familj/hans kollegor, hur andra advokatkollegor dömde honom, allmänhetens hat och hur allt detta påverkade honom under tiden han arbetade med Breivik. Och jag kan ju inte låta bli att känna fascination för allt. Det går liksom inte att ta in det som skedde och hans motiv bakom handlingarna. Han står ju för varenda skott, för varje handling och han menar att det var nödvändigt som ett steg i hans plan. Han var inte psykiskt störd/svag eller liknande. Han menade varje handling och allt var planerat in i minsta detalj. Och han var villig att ta sitt straff, det ingick också i hans plan.
- det går inte att ta in. 
 
Jag tyckte väldigt mycket om denna bok. Den är fruktansvärd att läsa, men nödvändig. Jag skulle önska att så många som möjligt läste denna bok och den av Seierstad. Vi kanske inte kan förstå allt, det går inte, men vi måste läsa på, diskutera och ta del av detta för att kunna förebygga liknande handlingar framöver. 
 
Det vi kan stå för får fem av fem palmer. 
 
 
Pocketförlaget Utöya kriminologi terrorism
1 kommentar
Moa

Håller med, jag tyckte också att den var bra!<3