Vänta tills natten kommer

Jag fick hem den perfekta mys-rysaren av Rabén & Sjögren, tusen tack för den! Christoffer Holst är född 1990 och har redan släppt flera böcker (hej avundsjuk!!) och har nu släppt en ungdomsbok som heter Väntar tills natten kommer och ges ut av Rabén & Sjögren
 
Inledningsvis, det år sen jag läste en bok som denna. Ni vet som när en var liten och det var så läskigt att en knappt ville läsa klart sidan, för det skulle ju bara bli läskigare. Som barn minns jag att jag kisade för att göra det mindre läskigt, haha, nu lyckades jag iaf hålla ögonen öppna. Men Christoffer är kung av cliffhangers. Och så otroligt skicklig gällande skapa läskig stämning, rysningar och lite magont. 
 
Boken utspelar sig i ett öde hus i skogen. Stockholmaren Lukas och Göteborgaren Sam har haft distansförhållande i typ ett år, nu ska dom äntligen få vara tillsammans i en hel sommar. Enda kravet för att få bo i stugan är att dom ska måla huset. Sam ägnar dagarna åt att jobba medan Lukas ska försöka gå en fotokurs. Men istället hittar han en gammal dagbok och han kan inte låta bli att försöka få reda på vem det är. Och samtidigt försöka förstå vad det är som händer om nätterna. 
- som Stockholmare kan jag till hundra procent förstå att han ligger vaken om nätterna, lyssnar på ljud, analyserar knarrande dörrar och försöker slappna av. Men jag har inte varit med om ljussken och andra mystiska saker som sker. 
 
Sakta kommer det även fram att det har hänt saker tidigare i Lukas liv. Och jag vet inte om det är jag som är känslokall eller om dom delarna får för lite plats, men jag blev inte berörd. Det är liksom 80 % spökhistoria och 20 % relation, Sam och Lukas + dåtid. Och jag hade velat ha mer av Sam, Lukas, dåtid och deras relation. Visst, det är lite sexscener och lite mys. Men jag vill veta mer om dom båda. Så jag hoppas på en uppföljare om Sam och Lukas. 
 
Väntar tills natten kommer får tre av fem palmer. 
Rabén & Sjögren deckare rysare
0 kommentarer