julig lista

Jag hittade en julig lista hos Sandra Beijer och gick loss. 
 
snabba julfrågor:
Pepparkakor eller lussebullar?
Lussebullar! Gärna med fyllning av mandelmassa, smör och vit choklad. <3 
 
Julkorv eller julskinka?
Julskinka, men allra helst prinskorvar som är klippta i kanterna :)))
 
Skumtomte eller knäck?
Knäck, jag äter inte skumtomtar. 
 
Julmust eller cola?
Julmust, dricker vanligtvis inte läsk men julmust och påskmust går alltid hem. 
 
Julkalender eller sovmorgon?
Julkalender! Nu går det ju att kolla dygnet runt, men jag ställer gärna klockan för julkalendern <3 
 
Ge eller få julklappar?
Ge! Jag älskar att ge bort upplevelser och saker att planera in längre fram!
 
 
fyra julfavoriter:
Favoritjulfilm?
Svensson Svensson? Och julkalendrar! <3 
 
Favoritkalender?
Omöjligt att välja en! Men Pelle Svanslös, Mysteriet på Greveholm, Julens hjältar, Ture Sventon och Trolltider ligger högt på listan. 
 
Favoritjullåt?
Julen är här med Amy Diamond (OBS: ej ironisk!)
 
Favoritjuldoft?
Varm glögg, vörtbröd, nybakade lussebullar! Och julmust! 
 
 
tre om jultid
När är det dags att pynta?
Min julgris jag fått av mormor hänger uppe året om. Så jag ska väl plocka upp Conrad från källaren snart. E satte uppe ljusslinga för några veckor sen och satte fram fler ljusstakar. Inser nu att jag inte ens fixat adventsstaken som pappa gjort. Får fixa det i helgen :))) 
 
När får en ha gran?
Jag kan väldigt lite om granar och har inte riktigt fattat grejen. Jag minns att det var härligt uppe hos mormor och morfar med spira och änglahår, men i vår familj hade vi bara en liten gran som jag och syrran pyntade.
 
När öppnar en presenter på julafton?
När Tomten har kommit med dom såklart :)) Jag och E ger tid till varandra i år, så vi ska väl spika dagar/helger så fort jag fått 2018-kalendern av mamma :))) 
 
 
fem julpersonliga
Vad är bäst med julen?
Att folk ofta är gladare pch mysigare ett tag innan jul och att folk bara drar ner på tempot 90 % efter julafton. Myset, lussebullarna och att alla liksom landar efter året. Och Svensson Svensson såklart. <3 
 
Det sämsta med julen?
Att folk hypar en enda dag och går loss kring både kött och konsumtion. Vi har aldrig gått loss överdrivet gällande konsumtion men kommer att dra ner på det ytterligare i år, och jag tänkte även införa ett grönare julbord :)))
 
Vad ska du göra på julafton?
Vi ska fira jul hos syrran med barnen och mamma <3 E är i stan pga jobb så vi får fira ännu en jul ihop! 
 
Vad är planerna för mellandagarna? 
Skriva och läsa. Typ gå runt i pyjamas och bara skriva allt vad jag kan. Då går jag nog upp till 2000 ord igen! 
 
Vad ska du göra på nyår?
Äta middag med härliga människor och gå loss bland massa desserter! Och dricka bubbel! Och förhoppningsvis se raketer? Förra året var det ju himla molningt. 
 

0 kommentarer