När reglerna slutat gälla

Jag har läst När reglerna slutat gälla av Ariel Levy och den ges ut av Natur och Kultur. 
 
Och jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av boken, det står att den handlar om en kvinna som är gravid i femte månaden, gift med en kvinna, de bor på Manhattan, de är typ lyckliga, reser mycket, hon flyger över halva världen för ett jobb. Strax efter har hon inget kvar. - och boken handlade exakt om det. Varken typ mer eller mindre än så. 
Boken är om Levy själv, alltså en memoar, och jag blev inte mer berörd av att veta att det fanns en faktiskt person bakom alla handlingar och känslor. Det står på baksidan och om boken att hon ska ställa frågor om livet, passion och hunger/förväntningar på livet. Just dom blocken måste jag ha bläddrat förbi för jag minns inte att jag läst något om det. 
 
Helt ärligt, jag föll ju för titeln och jag föll för att Lena Dunham blurbat på boket. Och jag måste ju sluta tycka om saker i förväg för att någon jag ser upp till eller själv beundrar gillar något. För det är ju så sällan ett kvitto på att något är bra. :((((
 
Något som var intressant var att få ta del av hennes känslor kring att vara anhörig till en missbrukare. Hur hon inser att hon blivit lurad under en lång tid och gått på varje lögn som hennes fru sagt. Och vid ett tillfälle beskriver hon känslorna för pappan (det finns en man som gett dom sperma för att kunna göra en insemination och som även vill finnas med som ekonomiskt stöd och typ som farbror till barnet.) och att hon kände någon slags anknytning till honom? Vilket såklart gör att Lucy, hennes fru, känner sig otroligt utanför och ännu mer bortkopplad från barnet som hon ska bli mamma till men inte bär på. Dessa scener var intressanta och väckte såklart tankar hos mig. Typ hur löser jag och E ifall jag skulle få känslor för vår donator? Nu tänker jag att chanserna är mindre eftersom vi inte kommer ha någon som helst aning om vem som kan vara vår donator. Vi kommer ju ha noll kontakt med den personen. I boken hade de ju gemensamt valt ut en person, frågat honom, umgåtts med honom och hade kontakt och ett upplägg. Men iaf, hon menade att det var graviditeten som skapade detta hos henne. 
 
Jag skulle nog rekommendera den här boken till alla som vill läsa något annorlunda om lesbiska. Om föräldrarskap och relationer. Det var intressant såklart att få läsa om en relation som inte går som på räls och där det händer flera jobbiga händelser. Eller för den som bara vill läsa något pretto. Eller går på blurbar av personer som Lena Dunham. När reglerna slutat gälla får tre av fem palmer. 
 
Författaren Ariel Levy
Natur och kultur lesbisk kärlek lesbiskhet
0 kommentarer