I bunkerläkarens våld

Isabel Eriksson (pseudonym) är personen som blev drogad, kidnappad och inlåst i en bunkar i 6 dagar av läkaren Martin Trenneborg. I bunkerläkarens våld är Erikssons historia och ges ut av Lind & Co
 
Jag har läst mycket mislit i mina dagar, men det här var något helt annat. Boken varvas med Erikssons uppväxt, bakgrund som eskort och dag för dag från kidnappning till att hon blev frisläppt. Eriksson är uppväxt i Uddevalla, var uttråkad på gymnasiet och åkte till Australien med en pojkvän för att arbeta. Efter ett tag fick hon upp ögonen för att strippa, varför inte arbeta med något som drar in större pengar och samtidigt ger mer frihet? Från strippning övergick det till eskort - där en kunde tjäna ännu mindre pengar på kortare tid.
 
 
Det är intressant att läsa om Erikssons inställning till både arbetet som strippa och eskort, för det skiljer sig så otroligt mycket från vad media/samhället tycker och tänkter. Vilket är ganska märkligt med tanke på att en sällan vill lyssna på personerna själva, utan istället pratar ovanför deras huvuden. Jag som precis läst En annan horisont på jobbet känner igen mycket av hennes resonemang från de som blivit intervjuade till den rapporten.  Det är Rose Alliance som skrivit den rapporten ihop med Hiv-Sverige
 
 
Allt börjar med att Eriksson har stämt träff med Martin. Det är på deras andra dejt som han droger henne, kidnappar henne och för henne till bunkern i Skåne (som för övrigt är till försäljning nu har jag för mig). Hon fick vara i bunkern i 6 dagar innan dom åkte till polisen i Stockholm för att komma åt nycklarna till hennes lägenhet, som hade fått bytt lås efter att hennes kompis anmält henne försvunnen.
 
 
Det är så verklighetstroget och otäckt skrivet att läsa om hennes upplevelser av tiden i bunkern. Det är något med språket som väcker massa känslor och obehag hos mig. Det kryper i mig när hon beskriver storleken på bunkern, hur han pratar med henne och alla hennes känslor. Huvva. 6 dagar kanske inte känns så lång tid, men hur han hela tiden växlar mellan snäll/galen/elak/omhändertagande/psykopat gör tiden ganska irrelevant. Det är så mycket psykiska lekar som hon utsätts för. Jag tycker att Eriksson är helt fantastisk som skrivit denna bok och berättar hur det egentligen gick till. 
 
I bunkerläkarens våld får 4 av 5 palmer.
 Författare Isabelle Eriksson, snodd här
Lind & Co eskort pseudonym
0 kommentarer