Uppgång och fall

Söndagens boktips har blivit lite fördröjt pga packning och bakishjärna efter gårdagens utgång :)) men här kommer det: 


Uppgång och fall av Liv Strömquist! Det är Galago som ger ut Strömquists serier. Jag har läst alla Strömquists album och inget kan nog bräcka Kunskapens frukt som hade fokus på mens, fittan, kvinnor osv. Detta album handlar om ekonomi och miljö. Det kanske inte är något en går upp i brygga av direkt? Men jag älskar Strömquists serier just därför. Hon kan ta vilket ämne som helst och göra det begripligt och underhållande på samma gång. Ekonomi är exempelvis bland det tråkigaste jag vet. Jag zoomar ut på en sekund så fort någon ens nämner nationalekonomi eller aktier. Jag vet att världen är phucked upp gällande pengar, tillgångar, fattigdom osv, men jag har liksom inte plats i hjärnan för att ta in allt sånt. Tills nu, albumet tar upp ämnet på ett vettigt sätt. Det är roligt, innehållsrikt, feministiskt och begripligt. 

Uppgång och fall får fyra av fem palmer. 

Galago boktips ekonomi miljö serier
0 kommentarer