Kära Liv och Caroline

Jag läste Kära Liv och Caroline när jag var hemma och sjuk från jobbet. Perfekt bok att läsa, pausa, halvsova och sen fortsätta läsa i, eftersom hela boken består av frågor och svar. Det är Liv Strömquist och Caroline Ringskog-Ferrada-Noli som skrivit boken och den ges ut av Natur & Kultur
 
Jag har lyssnat på deras podd lite till och från, den heter En varg söker sin podd, och handlar typ om dom själva som pratar om kultur, sexism, rasism, feminism, konst, samhället, politik osv. Jag uppskattade podden till en början, men kunde tröttna när det kändes som att en tjuvlyssnade på deras samtal.
 
Och den här boken består av olika kategorier som Kärlek, Politik, Hur ska man leva? osv. Och under dessa kategorier finns mer eller mindre seriösa frågor som kan handla om hur en ska hantera att en ens kompis har hemhjälp, ifall en vill ägna sig åt konst eller inte vet om en vill ha barn eller inte. Det är utseende, feminism, klass, konst, Stockholm, Malmö, ännu mer konst och skapande, ätstörningar och relationer. Svaren kan vara en rad eller tre sidor långa. Ibland är det långa utläggningar och ibland ett enkelt ja.
 
 
Det är personligt, politiskt och underhållande. Och för många är det säkert upplysande, men hos mig pirrar det inte till någonstans. Jag chattade med min bästis Jennie om detta, och vi kom fram till att vi hade varit överlyckliga om vi fått boken som 15åringar. Då hade det varit så jävla omvälvande, häftigt och knäskakande. Men nu var det mer som att jag fick bekräftelse på att det jag tänkt de tio senaste åren kan många tycka är korrekt. Och så har jag känt ganska ofta på sista tiden, som att inget direkt är nytt eller omvälvande längre. Antingen så är det jag som behöver hitta ett nytt område att utvecklas inom, eller så är det folk som tänker samma tankar typ. 
 
Om du känner att du blir tillfredställd av att läsa andra människors tankar om ämnen som sex, kärlek, politik och konst - eller bara vill bli upplyst om du behöver fylla på hjärnan - låna eller köp denna bok. Kära Liv och Caroline får tre av fem palmer. 
 
 
 Författarna Caroline Ringskog-Ferrada-Noli och Liv Strömquist. Bilden är snodd här. 
Natur och kultur feminism genus klass klokheter queer,
0 kommentarer