Dokumentärer

Jag har kommit tillbaka till mitt favvoämne kriminologi och ägnar mycket ledig tid åt poddar och dokumentärer som handlar om ämnet på olika sätt. Ihop med donnan har vi betat av en hel del serier och fastnat i olika program nu under ledigheten. Jag fascineras fortfarande av olösta mordfall, kriminalitet, onda barn, sekter, kvinnor som begår brott och allt däremellan. Så här kommer en lång tipslista!
 
Poddar att lyssna på:
- Spöktimmen: tar upp allt från konspirationsteorier till spöken, demoner och barn som mördar. 
- Svenska mordhistorier: exakt vad titeln beskriver. Ett fall per avsnitt. 
- En mörk historia: två avsnitt hittills. Ett om kvinnomisshandel och ett om en självmordssekt
- Mordpodden: varje säsong tar sig igenom ett område i Sverige och varje avsnitt är ett nytt fall. 
- Creepypodden: spökhistorier från nätet. Så läskigt att jag behövde ta en paus. 
 
Dokumentärer att titta på: 
- Dödsstraffets offer: finns på SVT play
- Engelska mord: GW som går igenom fall från England, finns på Youtube
- En mördares sinne: en kriminalpsykolog som vill förstå mördare. Finns på netflix. 
- Captive for 18 years, the Jaycee Lee Story. Om ett barn som blev kidnappat som 11åring. Finns på netflix.
- Killer Couples. Finns också på netflix och handlar om personer som mördar ihop. 
 
Jag tycker ju fortfarande att kriminologi med alla dess områden och infallsvinklar är så sjukt intressant. Nästa steg är nog att läsa lite kurslitteratur för att fräscha upp all gammal kunskap. Och mer faktaböcker om olösta fall. 
konspirationsteorier kriminologi mord mysterier olösta fall
0 kommentarer