Homeparty med Gudrun

Jag var på en ljuvlig release med så många coola queens i ett och samma rum. Releasen av boken på bilden - Homeparty med Gudrun av Gudrun Schyman och Ellen Ekman <333 den ges ut av Leopard Förlag
 
Jag har ju dyrkat Gudrun Schyman sen jag förstod vad politik är, och Ellen Ekman sen jag läste första strippen med Lilla Berlin. Så denna ljuvliga sammanblandning är ju en liten pärm från paradiset. Som titeln förklarar är det Gudruns Homeparty fast i serieform, som Ellen Ekman ritat. Det är så genialt att det knappat är klokt. 
 
Jag har ju velat gå på Gudrunds homeparty och jag var bjuden på flera, men jag hann aldrig gå. Men tack vare denna bok vet jag nu vad dom pratar om och vad jag missat. Det är mycket politik - men förklarat på ett vettigt och rimligt sätt. Oavsett hur insatt en är, kan en ta till sig kunskapen. Det är helt enkelt en bok som kan passa alla som gillar politik, alla som gillar feminism, alla som vill lära sig mer om feminism eller bara vill fatta lite mer om hur vårt samhälle egentligen fungerar - men som kanske inte läst 45hp i genusvetenskap eller feminism. Boken är så pass vettig att den förklarar allt sånt ändå. Dvs: perfekta boken för folk som bara vill bli snäppet smartare <333
 
Det är genialiskt att göra politiska serier, det är ett format som de allra flesta känner till och kan hantera - och dessutom kan en lära sig massa nytt samtidigt. Så smart! Det är en av anledningarna till att jag älskar feministiska serier. Jag älskar serier och jag älskar att bli smartare. Perfekt kombo :))
 
Den här boken är perfekt att ge till alla från typ högstadiet och uppåt. Till den som behöver lära sig lite mer om feminism eller politik. Eller till folk som behöver få lite mer argument i politiska diskussioner. Eller till dom som älskar F!, Gudrun Schyman eller Ellen Ekman <3 Homeparty med Gudrun får fem av fem palmer <3  
 
Gudrun Schyman och Ellen Ekman <3
Feministiska serier Leopard förlag feminism feministisk läsning
0 kommentarer