#metoo

Ingen kan ha missat vad som pågår just nu. Lulu Carter började, Cissi Wallin hakade på och för första gången nämner de förövare vid namn. Personer som tidigare bara nämnts i meterlånga flashback-trådar med initialer eller knappt det är nu uthängda med namn och bild. Världen över hakar kvinnor på och skriver #metoo för att visa att de också blivit utsatta för sexuella trakasserier, våldtäkt, överfall och övergrepp av män. Det finns även andra hashtags som handlar om att en inte ska behöva dela med sig av erfarenheter för att stå bakom andra kvinnor. Och jag tycker att flera sidor av detta behövs. För det är något som händer när kvinnor sluter upp bakom varandra, visar stöd, tar plats och ger plats till andra kvinnor. 
 
Mina olika flöden är fyllde med #metoo och jag är inte förvånad. Jag skulle snarare bli förvånad om folk inte blivit utsatta av mäns våld på olika sätt. Fy fan. Och jag hoppas väl kanske att trådarna #Itwasme och #Ihave får lika stort genomslag. 
 
Även om jag inte blir förvånad över att så många är med och delar med sig av sina erfarenheter så drabbas jag av någon slags matthet. Vad lever vi i för jävla samhälle där så många dagligen blir utsatta för strukturellt kvinnohat? Och jag har sen i går gått igenom olika situationer som alla passar under den här hashtagen, som kvinna finns det ju ofta en hel drös av händelser att välja och vraka mellan. Och jag minns en fest för några år sedan, kanske 6 år sen. Vi hade varit ute och åkte hem till en killes lägenhet för efterfest. Tre vänner var med, två hånglade med varsin person medan jag drack drinkar med några killar. Då säger han som äger lägenheten att han vill ha sex med mig. Om jag inte ställer upp på sex kan jag och mina vänner dra. Och jag minns hur det svartnar för mina ögon. Jag blir fullkomligt galen, skriker på honom, reser mig upp, går fram till hans frys och river ut allt på golvet, får tag i en isbricka som jag slår i hans ansikte. River åt mig min jacka, S kommer efter med mina skor. Som avslutning kräks jag med flit i deras trappuppgång. 
 
Såhär i efterhand är det en ganska lustig historia? Kul att jag rev ut frysen och kräktes med flit. Mindre kul att värden krävde sex för att vi skulle få vara kvar. Och jag tänker på alla gånger då inte blivit arg, utan istället blivit stum, fryst till, flinat, ignorerat, skämts eller bara låtit det ske. Alla gånger som saker bara får ske för att det är så samhället ser ut. 
#ihave #itwasme #metoo mäns våld mot kvinnor sexuella övergrepp trakasserier våldtäkt
0 kommentarer