Duktiga flickors revansch

Jag har äntligen läst ut Duktiga flickors revansch av Birgitta Ohlsson som ges ut av Forum. Jag hann inte läsa ut den första gången jag lånade den på biblo, så vi kan säga att hon tjänade ännu en krona hon kan lägga på sin hög med pengar. 
 
Jag vet inte hur jag ska kunna recensera den här boken för jag vet inte riktigt vad det är jag har läst? Var det liberalernas partiprogam över hundra år? Eller Ohlssons egna självbiografi? Om det hade varit så att det stod en rimlig förklaring till vad boken handlar om, då hade jag aldrig läst den från början. Det är 200 sidor skryt om hur fantastisk Ohlsson är och alltid har varit. Samtidigt som hon lyckas baka in att hon minsann växt upp i hus från miljonprogrammet men också hur oerhört viktigt det är att en gör en klassresa. Hade boken varit döpt till Birgittas kamp så hade jag köpt konceptet från start, nu blir det bara märkligt och irriterande. 
 
Saker som jag "lärde mig" av att läsa Duktiga flickors revansch:
- det är egentligen ditt eget fel att män får bättre tjänster på ditt jobb, att män tjänar mer pengar och att män tar åt sig äran för ditt jobb som du slitit med. För det handlar om att vi kvinnor egentligen "curlar" för mycket med män.
- kvinnor som blir utbrända kan egentligen skylla sig själva, det handlar om att dom inte gränsat tillräckligt.
- det viktigaste en kvinna kan göra i livet är en klassresa. 
- alla kan välja vilken utbildning i hela världen som den vill. Det handlar inte alls om social bakgrund, föräldrars ekonomi, plattform i livet, tillgång till bostad eller andra rimliga faktorer.
- en annan viktig sak är att välja rätt partner. 
 
 
Helt ärligt, det enda vettiga på dom här sidorna var att en ska ha en buffert. Sen föreslår Ohlsson en ska spara helst en årslön(!!!) på sitt sparkonto. Vilken fantasivärld lever människan i? Det är ju så orimligt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Det är tråkigt, jag hade velat tycka om den här boken, för jag har länge tyckt om Ohlsson. Men det fanns liksom inget rimligt med något som stod i boken. Allt hon gjort, kämpat för och drivit igenom liksom dränktes av all skit som också stod med. Det var så mycket smutskastning på andra som kombinerades av allt bra som Liberalerna har gjort. Det kanske var väntat iofs, men det var knappast min kopp te. Duktiga flickors revansch får en av fem palmer. 
 
Birgittas lilla blåa Forum bokförlag liberal feminism
0 kommentarer