make lemonade

Jag fick syn på make lemonade när jag sprang förbi biblioteket på Kultan nu i veckan. Och jag tror jag föll för omslaget och något med själva handlingen. Det är Virginia Euwer Wolff som skrivit den och den gavs ut 1993 av Square fish
 
Och när jag väl började läsa visade det sig att boken är skriven på vers, varje rad består av en mening och eventuellt en påbörjar dialog och det går fort att ta sig igenom boken. Även om det tog emot att det gick så himla fort, för jag hade kunnat fortsätta läsa om huvudkaraktären LaVaughn, den ensamstående mamman Jolly och hennes barn Jilly och Jeremy länge. LaVaughn är 14 år och behöver jobba extra för att kunna ha råd med college. Jolly är 17 år och barnen har olika pappor som båda har stuckit. Men tillsammans blir dom fyra en liten egen familj som tar hand om varandra på något vis. Och plötsligt händer det saker med framförallt Jolly, men även med LaVaughn. 
 
Helt ärligt så handlar boken inte om så mycket, alltså själva situationen som Jolly befinner sig i är ren och skär misär. Hon kan inte stava eller knappt läsa, hon har ingen utbildning och hon riskerar att vräkas från en lägenhet som är smutsig och fylld med skit. Plus det är hon ensamstående med två småbarn och har ingen familj som hjälper henne. Men det liksom flyter på, på något märkligt vis? Genom att följa allt ur en fjortonårings ögon som huvudkaraktär så accepterar en ganska snabbt läget för Jolly och hennes små barn. Även om det inte direkt handlade om något spektakulärt eller hade världens upplösning så var det ändå gripande. Genom LaVaughns ögon fick vi ta del av hennes tankar och känslor om helt vardagliga saker. Men jag vet ändå att den här boken kommer att stanna kvar hos mig länge. 
 
Och jag kan bli så imponerad av hur hon lyckas få in så mycket i en liten enkel mening, det var så mycket känslor i en och samma fras och jag kunde pendla mellan att le och få magont på samma gång. Det är riktigt bra skrivet och jag vill bara ha mer. - och en snabb googling visade att det fanns två böcker till i samma serie, hurra! 
 
Make lemonade får 4 av fem palmer. 
 
 
ensamstående mamma square fish vers
0 kommentarer