Får se om hundarna är snälla ikväll

 

Wow, jag visste inte så mycket om den här boken innan jag öppnade den. Jag hade läst en artikel som Anna delat på fb, och blev oerhört gripen av den texten. Och hela boken grep tag i mig. Får se om hundarna är snälla ikväll är skriven av Marie-Louise Ekman, om hennes man Gösta som blir sjuk. Den ges ut av Piratförlaget

Och jag vet inte hur jag ska hantera den här boken. Stundtals var det ofantligt jävla naket och hemskt att jag som läsare fick ta del av hans toalettbesök, hans smärta och hans dödsångest. Det blev liksom för nära, något som inte var gjort för mig som inte kände varken honom eller henne. Just för att det är en verklig historia, det är inte taget ur någons fantasi. Utan två verkliga människor. Men jag tänker att det var något som Ekman var tvungen att göra, hon skrev små anteckningar nästan varje dag och det blev sedan den här boken. Anteckningarna består av dagens datum, klockslag, hur länge hon var hos honom, vad de åt, hur han mådde, hans toalettbesök, om det gick framåt eller bakåt i hans sjukdom.

Och det är varken mer eller mindre än så, vilket gör det smärtsamt, naket och nära. En blir som en tredje person i rummet som är med om exakt allt som sker. Vilket är både jobbigt och gripande på samma gång. Vissa grejer fick mig såklart att tänka på pappa, även om dom inte hade samma sjukdom eller så. Men något med äldre man, som är båda sjuk och svag. Nej, det var jobbigt när det blev för nära pappas mående. <3

Får se om hundarna är snälla ikväll får fyra av fem palmer.

 <3 
Nextory Piratförlaget e-bok
0 kommentarer