Nej och åter nej

Jag började först läsa den här boken men hann inte med innan biblan ville ha tillbaka den efter 14 dagar. Och nu har jag lyssnat på boken. Nej och åter nej är skriven av Nina Lykke och ges ut av Wahlström & Widstrand. 

Och den handlar om Ingrid och Jan som varit gifta i en evighet, har vuxna barn som mest behandlar dom som butlers och bor kvar hemma pga gratis mat. Ingrid jobbar som lärare och Jan som chef på ett företag där han klättrat plus betuttat sig en femton år yngre kollega. Och ja, alla som någon gång hört om ett heteropar där de varit gifta en evighet och tröttnat på varandra kan gissa vad som händer sen – han är otrogen. Det kan ju knappast komma som en chock för någon och jag kan inte ens kalla det för en spoiler.

Jag tror att folk som kanske befinner sig i liknande sits som Ingrid och Jan kan tycka att den här boken är otroligt rolig, träffsäker och skapa lite tankeställare hos den som läser. Men jag hade typ ångest rakt igenom. Ingrid är trött på sitt liv, på sina söner, på sitt jobb, på att hon bara gör saker som förväntas av henne och att hela hennes liv rullar på utan att det finns något att hon kan göra åt det – och då vill jag skrika åt henne KLART DET FINNS MILJARDER SAKER DU KAN GÖRA INGRID!!

För vad det gäller Jan då, vad gör han? Ja visst, han knullar sin kollega. Och sen knullar han med någon annan och han känner sig så jävla splittrad för han vill ju vara gift med Ingrid men fortsätta knulla med Hanne. Och det måste ju såklart vara superduperjobbigt att inte kunna välja om en vill skilja sig eller fortsätta vara otrogen.

Helt ärligt, jag hade ångest och störde ihjäl mig på alla karaktärer som nämndes genomgående. Men som sagt, om en befinner sig i en verklighet som är lite mer likt deras kanske en kan sätta skrattet i halsen, fälla en tår över hur likt liv en har, kasta ut sin otrogna partner och kanske skita i att alltid följa redan upptrampade fotspår. Vad vet jag. Jag var som sagt mest störd. Men slutet var bra. Eller lyfte boken från en etta till en tvåa iaf. Nej och åter nej får två av fem palmer.

 
Nextory Wahlström & Widstrand ljudbok skilsmässa vuxenpoäng
0 kommentarer