Ingen jämfört med dig

Jag fick hem en bok med ett spektakulärt omslag. Det är inte så ofta män är nakna på omslag? Eller så kanske jag tänker extra på det efter att ha sett Call me by your name nyligen. Ingen jämfört med dig är skriven av Jonas Brun och ges ut av Albert Bonniers förlag. 
 
Jag kan inleda med att jag efter några sidor ville slänga boken. Eller inte slänga kanske. Men packa ner den i väskan och ge den till Jon istället. Fast sen gav jag den några sidor till och fastnade. Jag tror att jag först blev stressad av upplägget. Det är ett speciellt upplägg med en nutidshistoria som främst består av dialoger mellan Stewe och John. Nutidsdelarna varvas med historien om sommaren de träffades, vad de gjorde (läs: knullade mycket), hur deras relation utvecklas och vad som hände när allt tog slut. Jag blev lite stressad och förvirrad av upplägget, och det hängde sig kvar ganska långt in i boken, samtidigt som jag gillade den mer och mer. 
 
Stewe har sommarlov och hänger med sin familj i sommarstugan när han en dag får syn på John. Det klickar mellan dom och snart hänger dom hela dagarna. Vem John är, vad han gör där, hur gammal han är eller hur länge han stannar är frågor som aldrig blir helt besvarade. Men de inleder en relation som är sådär förvirrande, svettig och härlig som första kärleken kan vara. När de ses massa år senare har Stewe träffat en annan och är nu ganska kritisk till det som hände. Hur många år var det mellan dom egentligen och vad såg John hos honom? Och tillsammans pratar de om vad som blev fel och relationen tog slut. Dåtiden flätas samman med nutiden på ett snyggt och ganska oväntat sätt. Jag satt och tänkte på helt andra upplägg till varför relationen dog, men jag hade helt fel. :(
 
Om du gillar att läsa om bögar, första kärleken och en hel del sex (svaret är ja, ja och ja!) + inte har några problem med att lätt komma in i en bok med skiftande tempus och historier - gå loss. Ingen jämfört med dig får tre av fem palmer. Nu går den här boken över till Jon, men inte för att jag vill bli av med den, utan för att det blev vår nya bokklubbsbok! <3
 
 
Albert Bonnier förlag bögroman
1 kommentar
Jon

Wohoo! Aspepp här!