Det sista experimentet

 
Jag har tidigare läst Mannen mellan väggarna av Emma Ångström och jag tänker fortfarande på den fastän det var över 1,5 år sedan jag läste den. Den här heter Det sista experimentet och ges ut av Piratförlaget. 
 
Och helvete vad den var läskig. Jag vet inte om det var språket, gestaltning, miljön eller vad det var, men jag var på riktigt rädd när jag läste. Jag kom på mig själv med att läsa för fort för att slippa få med alla ord. Och jag kände av samma sorts rädsla som när jag var liten, att det liksom känns i magen och som att jag inte vill fortsätta. Eller bara läsa förbi för att komma vidare och komma till något lugnare. Och kanske värst av allt, jag var rädd när jag läst ut boken. Det var väldigt länge sen jag kände så. Huvva. Jag fick liksom en känsla av att det här jag precis läst skulle kunna ske, att det kanske redan skett eller kommer att ske? Får rysningar av att skriva det här. 
 
Boken är uppdelad ur flera olika perspektiv och jag brukar tycka att det är riktigt intressant att ta del av. Kanske främst för att jag själv skriver så. Dock blev det lite rörigt ibland, och jag tror att det låg mer hos mig som läste så otroligt fort. Och att det är flera karaktärer som dyker upp fast på olika sätt. En del av handlingen är om en kvinna som vaknar upp inlåst i ett mörkt rum, hon har kläder på sig men vet inte var hon är. Hon börjar sakta minnas vad som hände innan hon vaknade upp. En annan del och som är den största delen av boken handlar om Dante som har sommarlov och bor hos sin farfar och Signe. Där finns även hans kompis Freja. Dante ägnar mycket av sin tid åt att bygga på ett experiment och Freja är intresserad av svartkonst och ockulta ting. Till en början ägnar sig barndomsvännerna åt allt mest för nöjes skull, tills intresset blir en jakt på det ouppnåbara. 
 
Helvete vad den här boken är läskig. Jag har redan skrivit det en gång här ovan, men jag får liksom fortfarande ilningar i magen när jag tänker på boken. Jag hoppas att den inte blir film för då kommer jag vara tvungen att se den och kommer förmodligen bli ännu mer rädd. Det här är en perfekt bok för folk som älskar rysare, deckare som går utanför boxen eller om du bara vill bli rädd. Varsågod. Det sista experimentet får fem av fem palmer. 
Författare Emma Ångström, fotograf Anna-Lena Ahlström 

Piratförlaget
0 kommentarer