vårdval - smårdval

Vi fick hem ett brev för ett tag sen som handlade om att vi skulle få välja avdelning för vår fortsatta behandling för att få barn. Vi har ju vårdval i Sverige som innebär att vi får välja plats för vård, och detta skulle ske inom tre månader annars skulle något hända med vår köplats. Vi står ju i kö sedan slutet av oktober och kön förväntas ta 1 år och 3 månader. 
Och vi fick brevet svin-tidigt på morgonen och hann bara skumma igenom det snabbt innan jag skulle rusa till jobbet, och jag jobbar ju på världens bästa arbetsplats där även Sveriges mest kompetenta person inom hbtq och föräldrarskap jobbar!! Som ligger bakom hbtq-familjer.se
 
I alla fall, det min kollega förklarade var att de kliniker vi fick välja mellan enbart erbjuder insemination med donerade spermier. Och det finns en lag som innebär att ivf med donerade spermier enbart får göras på sjukhus som är kopplade till universitet, dvs Karolinska i Huddinge och Umeå universitetssjukhus. Det innebär ju att tex par där det finns både ägg och spermier kan göra inseminationer och ivf´s på flera kliniker, medan vi som har ägg men saknar spermier och behöver göra ivf då bara kan göra vår behandling på två sjukhus i Sverige. 
- själva lagen är stenålders och borde förändras genast. Men det är ju inget vi kan göra åt här och nu. 
 
Men tack vare den här kunskapen från min kollega ringde jag upp KI och diskuterade fallet med en barnmorska som skulle gå igenom vår journal från Cevita Care där vi gjorde första steget av utredningen. Eftersom jag har PCOS är det i sig en faktor som kan försvåra graviditet. Det PCOS gör med min kropp är att jag har mens typ 3 gånger om året och att jag har lätt för att gå upp i vikt och har svårt för att gå ner i vikt. Däremot har jag ingen kraftig hårväxt eller acne, men superstarka ägg. Det kan ju se så olika ut. Men sammanfattningsvis så förklarade vår gynekolog att det vore enklast för alla med ivf eftersom det kan bli svårt att pricka en ägglossning då jag typ inte har någon. 
 
Så nu ska dom gå igenom mina journaler och återkomma med sitt beslut. Håll alla tummar ni har för att dom ger oss en plats på KI! <3 
 
Kolla vilka urgulliga gener vi vill föra vidare till världen! Här från när vi hade mini-L en hel helg!! Hon kan säga Kaka, Moster och "Det går inte"! Hur smart är hon inte?! <33333
Bebislängtan PCOS hbtqfamiljer.se ivf
1 kommentar
Fridah

What, jag hade ingen aning om denna märkliga lag?! Hur kan den vara så okänd och, eh, varför finns den?