Så lärde jag mig att älska min kropp

Det var Fridah som drog med mig på Linda-Marie Nilssons releasefest av sin bok Så lärde jag mig att älska min kropp som ges ut av Norstedts. Och jag är så himla glad över det för boken är så jävla bra! 
 
Det hela började för några år sedan när Linda-Marie delade en bild på sig själv iklädd en bikini - den bilden blev spridd över hela världen och hon gjorde intervjuer med tidningar från andra sidan jorden. Förstår ni hur absurt det är? Att tidningar, radio, tv och sociala medier rasade och hyllade henne pga en bikini-bild?! Det är så jävla galet på så många olika sätt. Vilket hon själv diskuterar i boken. Att folk kallar henne för modig och stark - när allt hon gör är att existera och inte gå omring i tält. Ingen skulle någonsin komma på tanken att kalla en smal person för modig och stark för att den lägger upp en bild på sig själv i bikini. Men eftersom Linda-Marie ser ut som hon gör blir hon en förebild. 
 
En får följa Linda-Marie från att hon föds till hur hon mår i dag, och det är så jävla jävla bra. Det är historier från gråtstunder i provrum (hej jag har varit där!) till vidriga lärare på gympalektioner, kassa snubbar som betett sig som svin och det gäller i åldrarna 10-100 typ, främlingar på sociala medier och random vuxna i hennes närhet som bara sagt helt vidriga saker. - för vi måste alla enas om en sak: vi lever i ett ätstört samhälle. Vi fostrar barn till att hata sin kroppar, till fetfobiska tankar och med osunda ideal. Vi lär oss att tjock är något dåligt och smalt är något bra på samma sätt som vi lär oss att vitt är något bra och svart är något dåligt. Även om vi inte alla kan minnas när det hände eller hur det gick till så har vi dom här tankarna med oss från att vi var riktigt små. Alla som är över storlek M/38 kan minnas gånger då folk tittat på ens kropp, när hm´s jeans fastnat på låren eller när en gått och lagt sig hungrig. 
 
 
Och jag hade behövt den här boken när jag var 9, 13, 15, 19 osv. Och kanske behövde jag läsa den här boken även som 28 snart 29? Jag är iofs inne i en ganska härlig kropps-fas, jag har accepterat att min kropp ser ut som den gör och jag blir fan glad 98 % av gångerna som jag tittar mig själv i spegeln! PCOS och gener bygger denna kropp som gör att jag kan bygga muskler på en kvart men som samtidigt innebär att magfettet sitter som berg. Och så är det bara, inte mycket att göra åt än att bara njuta av det jag har :)))  Och jag har älskat min kropp sedan jag blev frisk från hepatit C, efter det lovade jag mig själv att aldrig racka ner på min kropp igen för den kan fan klara allt. Och den känslan har fan hängt kvar sedan dess. Men innan det var jag nog inte lika såld på mitt utseende/funktion. Så jag kan bli rörd i förskott när jag tänker på alla barn och unga som kommer att läsa den här boken. <3 Jag skulle vilja att alla lärare, läkare, förskolepersonal, fritidspersonal, ansvariga för kyrkans barntimme och typ alla som kommer i kontakt med barn och ungdomar läser den här boken. Så lärde jag mig att älska min kropp får fyra av fem palmer. 
 
Linda-Marie Nilsson <3 
Norstedts bodypositive kroppspositivism kvinnors kroppar
0 kommentarer