Har du ingen humor?

När jag var typ 13 år släppte Linda Skugge en bok som hette Här kommer gud och hon är jävligt förbannad. Och det blev väl min bibel? Ihop med hennes krönikor så bildade jag mig en uppfattning om att det är ok att som tjej ta plats, bråka, bli arg, säga ifrån till killarna i klassen och säga till lärare om något inte stämde. Och jag tänker att Har du ingen humor? är den generation som nu befinner sig i tidig tonår och sträcker sig upp till hundra, får nu ha denna som sin Skugge-bok.

Jag älskar Katarina Wennstam. Det är nästan löjligt hur mycket hon och hennes texter betyder för mig. Och jag blev så glad när jag fick höra om den här boken och jag tackar och bockar Rabén & Sjögren som skickade hem den till mig samma dag – TACK!

 

Och det enda jag kan göra nu efter att jag läste den på flyget mot Kreta är att sprida boken vidare. En uppmaning till alla i min närhet som har läskunniga kids – köp/låna/sno den här boken. Be kidsen läsa den och sen läser du den själv under tiden som kidsen sover alternativt när kidsen läst klart. Sen har ni världens chans att diskutera! Förklara begrepp, gå igenom händelser som dom varit med om, förklara hur världen faktiskt ser ut och uppmana till förändring. Vi sitter inte här med förskola, aborträtt, rösträtt, könsneutral äktenskapslag osv för att folk har rullat tummarna – och än finns det saker kvar att göra. Dom generationer som lever nu måste passa bollarna vidare till kommande generationer, och jag tror att den här boken är ett fantastiskt underlag för det.

 Boken är på lite mer än 100 sidor och är uppdelade i olika kapitel + extra utrymme för att skriva saker som en kom att tänka på under tiden en läste det. Wennstam tar upp allt från olika begrepp som vi slänger oss med till vardags och vad dessa ord egentligen kommer från – men också vad det säger om oss och vad det sänder för signaler. Varför säger vi kärringstopp? Varför säger vi ballar av stål? Varför pratar vi om kvinnors kroppar och existens på sätt som vi aldrig någonsin skulle drömma om att prata om när det kommer till män?

 

Ett annat kapitel tar upp hur våldtäkter och övergrepp framställs på film och hur det påverkar oss som tittar på skiten. Och det är så otroligt intressant hur regissör efter regissör går i samma jävla fälla? Vad är det för fel på människor, tämligen ofta män, som framställer ett sexuellt övergrepp som en sexig handling? Varför zoomar en in på bröst, underkläder, naken hud osv. En kommentar till just det är att det förmodligen skulle ge otroligt mycket mer till storyn om en faktiskt zoomade in på han som våldtar, hur fan ser han ut när han begår denna vidriga handling? Och framförallt skulle fokus hamna där det hör hemma – på den som våldtar och inte den som blir våldtagen.

 

Sista delen handlar om Wennstams 11 anledningar till varför hon är feminist. Och en sak ska jag sno rakt av, nästa gång jag träffar någon tröttsam idiot som vill ifrågasätta varför jag brinner för mänskliga rättigheter och är feminist, då ska jag bara bolla tillbaka: varför är du inte feminist? 

Har du ingen humor? Borde ingå i obligatorisk skolundervisning. Det är lätthanterligt språk, det är vettiga förklaringar och jag vet att den kommer göra skillnad för många människor framöver. Med tanke på den tid vi lever i just nu, vore det härligt om fler och fler bara vaknade upp och fattade att dom faktiskt också är feminister. Som i sin tur spred informationen och peppen vidare till kommande feminister.

Har du ingen humor? får fem av fem palmer

 
Bästa queen Katarina Wennstam <3 
Rabén & Sjögren feminism jämställdhet obligatorisk läsning
3 kommentarer
Stewe

Jag ordinerar en sträckläsning av Det stora könsexperimentet av Dr. David Eberhard.

Anonym

Hahahh, dummaste jag någonsin hört. Jag ogillar David oerhört och skulle aldrig läsa något av honom.

Anonym

Hahahh, dummaste jag någonsin hört. Jag ogillar David oerhört och skulle aldrig läsa något av honom.