Conversations with friends

Jag köpte den här när jag var utomlands förra året tror jag? Kan ha varit i London? Den har iaf legat stilla på sängbordet ett bra tag. Sally Rooney heter författaren som skrivit Conversations with friends och den ges ut av ff. I Sverige är det Albert Bonniers förlag och Månpocket som gett ut den, och jag gillar nog det svenska omslaget mer. 
 
Frances bor i Dublin, pluggar och bor ihop med sin bästa kompis Bobbi som hon även håller i spoken word med. Dom har tidigare haft ett förhållande, men nu läser dom dikter ihop som Frances skriver och Bobbi är med och läser upp eftersom hon är snyggare och mer självcentrerad. Frances pluggar och skriver, dom dricker vin och hänger runt som två kids gör. Tills dom en dag träffar ett vackert, mäktigt par som består av en skribent och en skådis. Bobbi blir sugen på kvinnan i paret och Frances blir sugen på mannen. Bobbi slutar efter några kyssar medan Frances inleder en relation med mannen, Nick. Och det är inte så himla intressant att läsa. Det sker först i smyg och sen helt öppet och sen hänger dom alla fyra och så går det runt så några varv. 
 
Och om vi bara bortser från att jag tycker att otrohet är en ganska sjuk grej och att jag har svårt att se det förskönande i att vara den som ser till att någon bedrar sin partner, så tycker jag att deras reltion är märklig från början till slut. OBS: vi lägger moraliska pekpinnar åt sidan kring åldersskillnader och att det skulle vara fel att ligga med/bli kär i någon mycket äldre/yngre. För det är inte det jag fokuserar på, inte det moraliska. Utan det jag har svårt att greppa är typ varför? Vad kan det finnas för intresse för en som passerat 40 för någon som nyss passerat 20? Jag kan se tvärtom (eftersom jag själv varit 20 och suktat efter äldre), men vad kan en som är över 40 se hos någon som fortfarande går i skolan och jobbar extra? Det tycker jag är ganska ologiskt, men det kanske bara är jag? 
 
Det står att boken ska handla om sex, politik, klass, vänskap och kärlek. Och alltså kalla mig galen, men att det står att dom kollar på en dokumentär om Iran kallar inte jag politik? Men en del om klass, jamen kanske? Frances har en pappa som 90 % är frånvarande och hon är fattig medan alla hon hänger med har pengar. Något som Bobbi typ inte verkar fatta fastän de varit ihop och ska föreställa kompisar? Fattade noll. Helt ärligt så vet jag inte om jag tappade massa pga inte 100 % på engelska, men jag fattade inte riktigt boken. Den var som ett långt avsnitt av en serie som en typ har på i bakgrunden under tiden en viker tvätt. 
 
En sak jag gillade var dock att hon skriver om endometrios, och går igenom hur en gynundersökning går till i Dublin. Tydligen ska en dricka väldigt, väldigt mycket vatten innan? Dom scenerna var intressanta! Och kul med en huvudkaraktär som var bi. Resten var inte så himla intressant och jag kan nästan ångra att jag läste den under så lång tid, borde bara ha läst ut den i ett svep och inte dragit ut på det. Conversations with friends får två av fem palmer. 
 
Sally Rooney
Albert Bonnier förlag Månpocket ff
0 kommentarer