Paketlandet

Jag läste Cecilia Forss första bok direkt när den kom, Fislandet, och älskade den. Det var så himla kul att få läsa den först och sen ge den till mini-E som gillade den supermycket :)))))) Paketlandet är bok nummer två och även i den här är Märta med från bok nummer ett. Båda böckerna ges ut av Rabén och Sjögren.

Huvudpersonen i den här boken är Petra Petersson som jobbar som brevbärare, och hon är inte särskilt förtjust i barn. Eller hon avskyr dom. Att dom låter, skrattar, är små, rör sig - hon är livrädd för dom. En dag tappar hon ett av sina paket som hon ska dela ut som ett barn hittar och ska försöka lämna tillbaka. Det blir början på en vänskap mellan Casper som hittar paketet, Märta och Petra. Och dom förenas över sin kärlek till slajm. <3 

Förutom att den här boken innehåller fina teckningar av Anna Ileby, massa humor och fin vänskap. Jag älskar att Petra som är vuxen har en låtsaskompis, att hon älskar slajm och att hon blir vän med barn fastän hon egentligen är livrädd för dom. Låtsaskompisen är dessutom väldigt queer och härlig, något som jag älskar att upptäcka i barnböcker. <3  Vänskap över generationsgränser är bland det finaste jag vet. Dessutom är den väldigt rolig, jag fnissade mig genom hela, och jag hoppas att mini-E kommer tycka detsamma. Det här är en perfekt bok att läsa högt ur <3 

Paketlandet får tre av fem palmer.  

Rabén & Sjögren
0 kommentarer