Vecka 21

Skriver denna text med Piff och Puff-låten i bakgrunden, min 2018-lista från Spotify gör ingen besviken:) 

En hel vecka sen sist och jag hänger knappt med. Alla bloggar/poddar jag följer som är på smällen pratar hela tiden om att tiden går så långsamt, tjoflöjt. Veckorna swishar förbi och jag hänger knappt med. Nu var vi vetat om Embys existens i lite mer än 15 veckor och i går trillade vi in i vecka 21. Hur bananas är inte det? 

Bebisen: Det är så fantastiskt för nu börjar en mäta Emby från huvud till fot istället för huvud till rumpa, så nu känns det som att bebisen är gigantisk med sina 25 cm <3 Alla organ är bildade och dom har vi ju fått granska vid flera tillfällen, dock tar det många veckor innan dom börjar användas. Och mysigaste av allt är att hen nu kan känna beröring och höra oss, och det går att känna rörelser på både insidan och utsidan. Jag har känt lite grejer på insidan, tror jag. Det är fortfarande svårt att veta vad som är gaser och vad som är bebis, men jag tror jag känner henom lite då och då. Men jag pratar allt vad jag kan ändå, det känns mysigt <3 

 
Mående/psyke: Jag gör allt vad jag kan för att landa i det som läkarna sagt, men det är svårare än vad en kan tro. Vi har liksom gått från att person efter person har pratat om att hen kanske inte kommer överleva, att den kommer ha komplikationer och ord som ”avbrytande” har funnits med i så många veckor. Jag tänker att det kommer ta några veckor att skaka av sig det. Förutom det mår jag bra, det känns verkligen som att min kropp gillar att vara preggo, och jag gillar verkligen att vara det.

Mitt psyke börjar lugna sig och jag har nog landat i att alla undersökningar faktiskt är slut vad det gäller kuben och hjärtat. Men det är fortfarande helt overkligt. Jag kan se bilder på mig själv med magen och knappt ta in att det är min kropp som ser ut sådär.

Cravings: Mjuka mackor med smör och ost, snälla saker som makaroner och korv. Lasagne och saker med ketchup. Utöver det klämmer jag in så mycket råa grönsaker som möjligt. Jag börjar sakna kaffe på riktigt nu, men vill ändå inte ha något. Det luktar illa och dom få gånger jag smakat så smakar det illa. Men jag kan längta tills det smakar gott igen. 

Sömn: Om jag fick bestämma skulle jag sova tio timmar om natten + sova middag varje dag. Jag är så fruktansvärt jävla trött fortfarande att det inte är klokt. Inte sådär löjligt trött som jag var i början när jag var sov-trött hela dagarna, men jag är fortfarande inte ikapp med någon rimlig energinivå. Jaghar börjat med järntabletter igen och hoppas att det kommer göra skillnad. 

 

Kropp: Min rygg har börjat strejka när jag ska lägga mig på kvällarna. När jag ligger ner och smörjer in magen och sen ska vända mig till vänster sida gör det vansinnigt ont vid ländryggen att jag vill skrika rakt ut. Men det är bara just vid det här tillfället, resten av dagen går liksom bra.

Förutom ryggen har jag börjat få bristningar över magen, strax under naveln. Små, tunna, röda linjer som ett bevis på att bebisen växer som den ska <3

Övrigt: Vi har börjat köpa lite mer saker till bebisen, och inte bara för att fira att alla undersökningar är färdiga, utan för att förbereda oss. Planen är nu att vi köper/fixar när vi orkar och så tar vi det pö om pö. Jag har rensat ut nästan hela min garderob och köpt nya gravid-specifika kläder! Och vi har köpt en säng på blocket + att jag och syrran var på Lindex baby-frukost. <3  

 
Bebislängtan Emby insemination regnbågsfamilj
0 kommentarer