Allt eller inget

Jag har ju läst flera av Simona Ahrnstedts böcker och älskade hennes första historiska serie. Allt eller inget är en helt fristående bok och när jag såg den i bokhyllan på hotellet kunde jag inte banga. Jag snodde även med mig hela En enda-serien som ska plöjas :))) Till skillnad från första serien utspelar sig Allt eller inget i nutid. Den ges ut av Forum bokförlag

Lexia Wikander arbetar som copyrighter på en reklambyrå i Stockholm. Hon är bra på sitt jobb och älskar det hon gör. Istället för att bo i lägenhet bor hon på en båt med en konstnärskompis. Med i bilden finns också en mamma som gifter sig rikare för varje man och som ständigt har något att klaga på, främst gällande Lexias utseende. För Lexia är tjock, något som hon varit större delen av sitt liv, och inte för att jag hängt med överklassen, men det är ju knappast något som går hem. Lexia själv verkar må hur bra som helst, speciellt dom stunderna när hon inte tänker på sin kropp och skippar alla dieter och skit. Hur som helst, väldigt härligt och befriande att läsa om någon som inte är trådsmal. 

En kväll känner hon sig extra övergiven och värdelös, dricker mängder med drinkar och kysser en man i baren. Mannen visar sig vara hennes nya chef, Adam Nylund. Och ja, självklart är det löjligt spännande att läsa om en romans på jobbet! Förutom det så är branschen hon hänger i mansdominerad, vit och smalnormig. Något som analyseras genomgående på ett vettigt vis. Jag är ju väldigt förtjust i när författarens egna åsikter bakas in i olika karaktärer :))) och ja, det är oftast författare med liknande åsikter som mina som gör så. :))))

En annan röd tråd är feminism. Både genom dialoger med feministiska diskussioner, och genom själva stämningen/handlingar/karaktärer. Och det är riktigt bra! Kroppspositivism, feminism, romance och kontorskärlek i en och samma bok. Kan det bli bättre? 

Utan att avslöja för mycket kan jag såklart meddela att Lexia och Adam inleder en förbjuden relation på jobbet! Det är hett, pirrigt och väldigt roligt. Jag fick en del vibbar till Bridget Jones när hon ligger med Daniel Cleaver i smyg. Förutom deras relation får vi följa hur det går för Lexias på jobbet. Och håll i hatten vad frustrerad jag var mellan varven. Män är ju tämligen vidriga, och reklambranschen är ju knappast något undantag. I boken är dom vidrigt självupptagna, tar på sig äran för andras jobb, är fettfobiska och orimligt grabbiga på det där vidriga sättet. Och dessa scener är ju knappast tagna helt ur luften. Så som män porträtteras i denna bok är ganska exakt så vidriga män kan vara. Och det är riktigt ljuvligt när Lexia gång på gång får upprättelse, sätter dom på plats och vinner mot svinen. Det är ju inte direkt vanligt att kvinnor käftar emot män och får den ära de faktiskt förtjänar. Men Lexia gör det samtidigt som hon sprider feministiska budskap. Självklart får dessa scener mitt hjärta att sjunga.

 Alla som vill läsa något härligt, feministiskt, sexigt och kaxigt på samma gång borde plocka upp den här boken. Allt eller inget får fyra av fem palmer.

Queen Simona Ahrnstedt <3
Bokförlaget Forum feminism romance trans
0 kommentarer