Feberflickan

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken. Dels för att den typ baseras på ett olöst fall som jag är väldigt intresserad av, dels pga alla blurbar på omslaget. Feberflickan är skriven av Elisabeth Östnäs och ges ut av Modernista.

Fallet som även nämns på omslaget är Lizzie Borden. En ung kvinna som sägs ha huggit ihjäl sin far och styvmor. Det finns många teorier om varför hon skulle gjort det. Och den jag gillar bäst är såklart att hon skulle ha en affär med pigan i huset och att hon gjorde det för att få ut arvet och leva med henne. Det finns också teorier om att hon inte kan ha gjort det ensam. Skulle hon huggit ihjäl dom skulle klänningen blivit blodig, och klänningarna dom hade på den tiden var inte sådana som en bara kunde glida ur hur som helst. Så någon måste ha hjälpt henne... 

Hur som helst, huvudrollen i den här boken heter Luna och hon bor ihop med pigan Birgit, far och styvmor. Systern Stella har flyttat hemifrån och lillebrorsan bor på hem pga psykiska svårigheter. En dag hittas far och styvmor svårt skadade, döda efter x antal hugg i hals och buk. Luna blir gripen, men skyller helt på att det var en främmande man som kom hem och gjorde det. Att hon tidigare försöka köpa gift på ett apotek skyller hon på att hon skulle ta bort fläckar. 

Och helt ärligt, det kanske var hon? Förmodligen det. Men något riktigt motiv kommer aldrig fram. Och jag var ganska besviken genomgående. Den beskrivs som en riktig rysare och skräckis, och det kanske är jag som är avtrubbad efter all true crime, men jag tycker att den mest handlade om mat och vad dom hade på sig. Den där läskiga stämningen nådde aldrig mig, och då är jag ändå en person som har väldigt lätt för att skrämma upp mig själv innan något ens har hänt. 

Jag blev mest inte klok på boken. Om en nu ska ta ett känt, olöst fall och ”skriva om” - varför då fortsätta på det luddiga spåret utan något konkret? Varför passade inte författaren på att skriva det slut som hen tror är rätt och mest verklighetstroget? Det finns som sagt en hel del teorier om detta fall, men denna bok skippade alla och körde inte på något alls. Iofs, en kyss fanns mellan Birgit och Luna. Men inte mer än så. Snarki barki. 

Feberflickan får en av fem palmer.

Lizzie Borden Modernista true crime
0 kommentarer