Babyboost

Vår lokala bokhandel i Högdalen ska få nya ägare vilket innebär att dom rear ut allt. Så när jag hittade den här för 25 kr - 20 % rabatt kunde jag inte skippa den utan var tvungen att slå till. Babyboost är alltså Isabella Löwengrips bok om hur det var för henne att vilja bli gravid och hur det var när ungen väl var ute. Den ges ut av Månpocket.

Till skillnad från andra böcker jag läst som handlar om graviditet och förlossningar så är det här en bok i samma liga som Ebba von Sydows gravidbok. Det är personligt, direkt ur deras synvinkel och kanske inte jättemycket fakta eller vetenskap. von Sydow intervjuade en del experter, men Löwengrip pratar bara om sig själv och utgår 100% från sig själv. Det finns liksom inga experter, ingen vetenskap, ingen statistik eller liknande. Utan hon bara utgår från sig själv. Vilket jag ändå kan tycka är lite härligt, hon har varit gravid en gång (när denna bok skrivs), hon har fött fram ett barn och levt med en bebis i några veckor/månader – och är liksom redo att skriva en bok om det för att tipsa alla andra blivande mammor om hur det är. Alltså, missförstå mig rätt. Men det är som att jag skulle skriva en bok om löpning efter att jag äntligen klarat av att springa 5 km…

I alla fall, Babyboost är en personlig berättelse om en person som går från att vara en karriärrista som absolut inte vill ha barn, till någon som träffar rätt person och absolut vill ha barn. Gärna i förrgår. Dom försöker i typ ett halvår innan det lyckas, vilket hon upplever som oerhört lång tid. Och jag kan ju inte säga mer än att jag känner folk som kämpat betydligt längre, genomsnittstiden är väl 12-18 månader för heteropar i Sverige? Men som sagt, det kan ju kännas olika för olika människor. Dom plussar och det är väl inte alla i hennes omgivning som jublar? En av hennes närmsta vänner smsar efteråt att om hon ångrar sig och vill göra abort följer hon gärna med som stöd… detta sker alltså samma kväll som hon bjudit in vännerna för att göra ett officiellt announcement. Tjoflöjt!

Tanken med boken är att en som gravid ska se den här boken som sin kompis, att en ska bli peppad och känna igen sig. Eller bara få ta del av hur det kan vara när en är gravid och väntar sitt första barn. Gällande förlossningen är det verkligen detaljnivå, såklart om hur en sak visualisera, hur en ska skaffa ultimata målbilden och hur en ska göra för att få den absolut bästa förlossningen… Och ja, BB bjussar på otroligt mycket detaljer! Det är saker om sexlivet, humörsvängningar, att hon kissade på sig framför Odd, hur frieriet gick till, alla kroppsliga förändringar och vad hormonerna gjorde med hennes kropp. Detaljrikt och bjussigt. Men också mycket tankar kring vad en mamma är, hur hon kommer att bli som mamma och hur dom ska göra med föräldraledigheten. Och här får BB en skock med guldstjärnor, för hon puschar alla ha jämställd föräldraledighet, pratar om pension, pratar om hur deras företag är med föräldrar osv. Och ja, i hennes bransch funkar det att ta med en unge och amma under ett möte. Jobbar en på akuten, på ica eller som snickare kan det vara svårt att ta med ungen och göra detsamma – även om en enligt lag har rätt att amma på arbetstid. Det hade jag ingen aning om? Så vi säger att jag går tillbaka till jobbet efter 4 månader, då kan E komma med Emby tre gånger om dagen och se till att hen får ammas efter behov. Älskar en del svenska lagar. 

Så å ena sidan blir en fascinerad av allt hon delar med sig av, å andra sidan peppad för hon skriver så varmt om jämställdhet kopplat till föräldraledigheten. Jag gillar ju när influencers och folk med makt gör det, heja! Men det är mycket som en bara himlar sig igenom, men så är det väl när det kommer till BB. Så om du väntar barn och vill läsa allt som har med bebis, förlossning och graviditet att göra så kan jag säga att det finns mängder med andra böcker att läsa. Denna kan du skippa.

Månpocket gravidböcker
0 kommentarer