Det första mysteriet

Precis i början av vår bebis-resa, vilket känns som sjutton år sen fastän det bara var i september 2018, så lånade vi den här boken på biblan. Jag tror att jag gjorde det precis när vi gjort första inseminationen och fått veta att Emby bildats. Då började vi läsa den här ihop för att få någon slags bild och förståelse av vad det var som hände inuti min kropp. OBS: det var ju fortfarande omöjligt att fatta och än i dag är det fortfarande helt sjukt att jag har en liten varelse som byggs inuti i min kropp som nu väger över 1,5 kilo. Det är ju bananas!!

Det första mysteriet ges ut av Atlantis och är skriven av Katharina Vestre. Vestre är född 1992 (!!!) men är redan doktorand vid institutet för biovetenskap på universitet i Oslo. Bara det är så sjukt att jag smäller av. Jag är så glad över att jag är över den där fasen att jag blir arg/avundsjuk på folk som är yngre än mig och lyckas med saker som jag aldrig kommer att lyckas med… Så heja mig och heja Vestre! 

Boken tar upp in i minsta detalj om hur ett barn blir till. Och liksom inte på nivån att ett ägg möter en spermie och den gamla grejen. Utan det här är på en helt annan nivå. Det är nere på cellnivå, om hur vi först är en cell, sen två, fyra, åtta, sexton osv. Vestre tar oss med på en resa som inte är vecka för vecka, men som gör nedslag från första sekunden tills en liten färdig människa är färdigbyggd. Och det är helt fantastiskt att få följa med på den här resan. För appar en har när en är gravid berättar ju vecka för vecka, lite mer ytligt om vad som händer, och det är ju såklart fantastiskt. Men den här boken förklarar ännu mer och förklarar allt på en grundlig nivå. Och, med tanke på hennes bakgrund är jag så jäkla impad över språket och hur hon formulerar sig. Jag var nog rädd att det skulle vara för avancerat språk eller att jag skulle känna mig dum. Men det gick snabbt att komma in i och både jag och E läste den samma vecka.

Så om du är intresserad av att veta hur ett barn blir till på riktigt på cellnivå, känna dig smart och samtidigt lära dig massor om hur det funkar – då är det här en bok för dig. Det är ju egentligen helt sjukt hur det funkar. Hur fattar kroppen att den ska bilda en arm där det sitter en arm eller att tarmarna ska bildas just en viss vecka osv. När en tänker på det är det ju helt bananas att allt sker och byggs på nio-tio månader. Bananas! Från en liten cell till en cellklump och sen bara bildas det ett barn! Det är ju bananas! Och apropå bananas så jämför Vestre mycket med bananflugor. För tydligen finns det mer liknelser med bananflugor än vad en kanske kan tro. Jag som är uppväxt med att höra att vi människor är lika typ grisar, har nu lärt mig att vi är lika en hel del andra djur. Det första mysteriet får fyra av fem palmer.

 Hur cool är hon inte? Jag smäller av! Sådär ser jag inte ut på mitt jobb, det kan jag iaf säga!
Atlantis Bebislängtan bananflugor bebis hur ett barn blir till
0 kommentarer