Broder Jakob

Jag har läst alla Emelie Schepps tidigare böcker och tycker bra om dom. Jag blev helt golvad av Märkta för livet och minns hur den gick från egenutgiven till att bli uppköpt under tiden jag jobbade på Pocket Shop. Både Vita spår och Prio ett läste jag när vi var i Thailand och jag minns hur skönt det var att fastna i något och slippa tänka på all oro vi kände för Harry. Del fyra, Pappas pojke tyckte jag var alldeles för lik bok två och tre, som att det var samma grundstory som bara upprepade sig men med lite olika folk som blev mördade på olika vis. Så jag blev glatt överraskad över Broder Jakob, som var något annat. Den ges ut av Harper Collins Nordic.

Jag vill börja med att säga att detta är kanske första gången som en död kvinnokropp har något slags syfte, hur sjukt det än låter. Men det är så tröttsamt när kvinnor bara slaktas på löpande band och aldrig får vara något mer än så, även i filmer och serier är ju detta så sjukt vanligt att en blir alldeles trött. I denna bok sker det flera mord på kvinnor, men en kan på något sätt förstå varför det sker. 

I Norrköping hittas en kvinna mördad. Hon är naken, utan smycken och benen ihopsydda från ljumskarna och neråt. Precis som en sjöjungfru. Snart hittas det fler kvinnor, som ser ut på samma vis. Och det är åklagaren Jana Berzelius som får detta fall på sitt bord ihop med kriminalinspektör Mia Bolander och kriminalkommissarie Henrik Levin. Kvinnorna hittas i snabb takt och dom förstår att fler kommer att mördas. Och snart görs en koppling till en person som sitter inne på rättspsyk efter att ha mördat hela sin familj... 

   Samtidigt får vi följa alla karaktärer i deras respektive liv och jag måste säga att detta är nog första boken som en får lära känna alla lite mer, på djupet. Tidigare har en fått veta att Bolander gillar att dricka, alltid har ont om pengar, köper saker på avbetalning, ligger runt i hopp om nästa kärlek och det har bara känts ytligt. Det en fått veta om Henrik är att han har många barn som han typ aldrig hinner träffa för att han bara jobbar och jobbar. Och Berzelius är ju en otroligt komplex person och vi har ju fått ta del av hennes uppväxt och bakgrund bit för bit via minnen, mardrömmar och samtal med Danilo Peña och sin pappa. Men i denna bok börjar hon komma fram lite mer, bjuckar på lite känslor och blir en större karaktär i denna bok. Och det är ju kul! Något annat som är kul är att det som sagt är lite annat upplägg i denna bok. Visst finns samma karaktärer med även i denna, men i denna bok sitter Danilo inlåst på rättspsyk, så det är ju inte samma hotbild som tidigare. Vilket också innebär att deras relation har förändrats.

Dock – förutom att jag verkligen rekommenderar den om en läst dom andra, för detta är en serie som en verkligen ska läsa i rätt ordning, så vill jag bara varna för att varken författaren eller den som varit redaktör för boken gått någon nutida kurs i trans. Det används felaktiga begrepp vilket kan vara triggande. Och det känns såklart tråkigt. När det egentligen bara hade varit att logga in på transformering.se och uppdaterat sig om senaste orden och begreppen. Om en ändå väljer att skriva om ett så stort och allvarligt ämne som trans, då är det inte så himla mycket begärt att använda rätt begrepp. Så det sänker betyget från en klockren femma. Broder Jakob får fyra av fem palmer.

Broder Jakob Emelie Schepp HarperCollins Nordic deckare
0 kommentarer