Någon annans tidsfördriv

Årets tjugonde bok blev Någon annans tidsfördriv av Ann Edliden och ges ut av Polaris.

Det här är en bok som jag sett lite överallt hos bokfluencers och på insta. Det är ju en väldigt snygg bok, så jag förstår att folk vill fota omslaget. Men till boken, Doris jobbar med skandalsåpan Château Amore som pressansvarig och det är ett riktigt roligt yrke att följa. Det finns ju vissa yrken som man känner snarki barki kring, typ polis, domare, lärare, författare och psykolog - för det är ju alla?! Så detta var kul att följa! 

Gällande kärlekslivet dejtar Doris och lyckas verkligen kamma hem storvinsten när hon träffar Petter. Han ställer frågor, han ör intresserad, han visar intresse och får Doris att känna sig sedd. Det enda problemet är att han inte finns. Eller han är inte den han utger sig för, något som blir tydligt när hon inser att han lurat fler. Jakten på hans riktiga identitet leder till skapande av facebookgrupp, hämndaktion och många många kvinnor. Och den här delen gillade jag mycket. Älskar ju när kvinnor går ihop, löser mysterier, är kick ass och tar hand om varandra. Men den blev lite tjatig? Eller lite väl detaljerad? Eller så var det vissa scener som kändes som att en redaktör borde strukit lite. Överlag kändes det som att scener där dom gjorde eller sa något, och så skulle någon återberätta och berättade allt - om jag minns rätt fanns några sådana. Och sånt gillar jag inte. Det finns få saker jag stör mig så mycket på som det. 

Det jag däremot hade velat ha mer av är relationen med familjen. Det kommer små glimtar här och där, men jag saknar mer av den delen. Jag tycker att det blev alldeles för kort, speciellt med tanke på att det är första gången jag läser om en deprimerad pappa. <3 det hade varit mer värdefullt med lite mer om det och neddragningar av annat. 

Dessa tre delar ihop, jobbet, dejtandet och familjen skapar en lagom balans av olika saker och jag gillade boken. Jag kommer absolut läsa hennes nya som kommer i augusti. Hoppas bara fördelningar av olika delar är lite jämnare där <3 

Ann Edliden Någon annans tidsfördriv Polaris bokförlag
0 kommentarer