tjejsamla.

"ägna sig åt samlande, men inte så intensivt utan bara så att man nöjer sig med några stycken av det man samlar på."



Jag kan inte säga att jag är någon expert på vad vilka som sitter i språkrådet, men enligt hemsidan är dom Sveriges officiella organ för språkvård och språkpolitik.



Och jag kan inte låta bli att undra hur det exakt gick till när detta ord skapades, när det sas för första gången och hur i helvete det blev så pass använt att det passar in på 2011 lista över nya eller väl använda ord?!
   -Kan dom har spionerat på små flickor, tittat och mätt på hur det egentligen går till när de börjar samla på något och sedan jämfört det med pojkar i samma ålder och sen nickat i samförstånd och sett "jajamänsan, flickor samlar bara lite grand sådär på skoj. När pojkar samlar så gör det minsann det på riktigt!"


Jag kan inte förstå detta ord eller personerna som sitter i språkrådet? Ett gäng lata pryos kanske? Eller kan det helt enkelt vara så att jag är en riktig pojksamlare, för när hade en samling som liten då var det minsann inte några få saker. Hittade jag något att samla på så samlade jag tills det inte gick att skaffa fram något mer. Och min föräldrar fick länsa mitt rum medan jag var på dagis för att jag hade så mycket samlingar.


Då är det alltså konstaterat, jag är en pojke. Eller kanske bara en onormal samlare? Snälla språkrådet, vad är jag egentligen?!

2 kommentarer
Ylva

Du skojar, va?!



Hur fan kan man år 2011 fortfarande vara så ofattbart stereotyp i sin syn på människan och så förbannat genusomedveten! Det var det omodernaste, mest ansvarslösa och mest kontraproduktiva jag hört på väldigt länge!



In med lite nytt ungdomligt och världsvant blod i Språkrådet?



Gillar ditt engagemang, Caro!

caro

Nej kära du, jag gör inte det! Jag trodde först att det var ett skämt, men jag kollade in hela deras lista för 2011, och dom är seriösa! (för egen del hoppas jag fortfarande att det var någon pryo som la till ordet på skoj...)



Ja ja ja! Och jag lägger till det dummaste och konservativaste! Jag kan fortfarande inte förstå hur det gick till när dom kom på ordet? Jag vill ha en grundlig förklaring till hur det skapades och vid vilka tillfällen det är brukligt? (ALDRIG!!)



Tack, vad glad jag blir! Och jag gillar ditt! :)