Två systrar - Försoningen

Jag minns när jag hörde talas om den här boken första gången. Jag joggade längs något naturspår i Kristanstad under min sorgetrip och skrattade högt åt systrarnas skrivångest. Nu har det gått 1,5 år och jag läste ut boken på några timmar. Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman är förutom författare några av Sveriges största poddare, kläddesigners och äger mediahuset Perfect Day. Samt har eget vin, nyhetsbrev och en massa annat. Tusenkonstnärer. Två systrar - Försoningen är första delen i en triologi och ges ut av Forum
 
Boken handlar om systrarna Vanessa och Alicia som är varandras motsatser samtidigt som de förstår varandra som ingen annan. Som syskon ofta kan vara? Alicia är ihop med Philip, en adlig snorunge från Östermalm och jobbar på en PR-byrå med modeinriktning. Hon har ständigt ångest, är en orolig själ och vill vara sin pojkvän + hans vänner till lags. 
Vanessa jobbar på ett tv-produktionsbolag, gillar att festa, träffar alltid fel killar som vill henne illa och har ett rikt socialt liv. Hon är den sortens tjej som släpper allt för en kille hon är intresserad av. 
 
Varje söndag ses systrarna hemma hos mamman och äter spagetti och köttfärssås. Men ibland har Alicia för mycket ångest för att komma dit och ibland är Vanessa för hög eller för bakis för att ta sig ur sängen. Dom är uppvuxna på söder, van vid enklare tillvaro och har en frånvarande pappa pga alkoholism. 
 
Jag är förvånad över hur mycket jag tyckte om boken. Det var länge sen jag läste en liknande bok. Den har allt en underhållande chiclit ska ha: Det namedroppas av restauranger, gatunamn, klädmärken, kärlek, sex, fest, tårar och tvära vändningar. Språket flyter på och en kommer in i boken direkt. Och den fick mig även att längta efter nästa del och delen efter det. Dessutom så undrar jag när boken ska bli serie eller film? Den skulle passa bra i serie-version. 
 
Och såklart har folk diskuterat hur mycket av systrarna själva som är inbakat i karaktärerna Vanessa och Alicia. Själv tycker jag att det är helt irrelevant. Men det är en diskussion jag kan ta i ett annat inlägg. Två systrar - Försoningen får 4 av 5 palmer.  
 
Författarna Amanda Schulman och Hannah Widell. Bilden är snodd här
Forum
0 kommentarer