Allt du önskar

Jag är inne i ett konstigt läsflow. Eller jag läser några sidor om dagen, om ens det. Dels tar körningen och körteorin all vaken tid, dels skriver jag själv en massa när jag inte pluggar teori. Men nu när vi åkte till London ville jag ha något att fastna i som skulle få mig att tänka på annat än Stefans försvinnande. 
 
Och då hittade jag Allt du önskar av Kristin Emilsson i recensionsex-högen. Hurra! Jag har läst alla hennes tidigare, In i minsta detalj finns recenserad här. Det är Lind & Co som ger ut Emilssons böcker. Emilsson har ett språk som gör att en bara fastnar och fortsätter att läsa. Jag hann med 100 sidor bara på flygresan mellan Stockholm-London. Och läste ut den på flyget hem. 
 
Boken är en fristående fortsättning på Äta kakan och ha den kvar samt Den som väntar som handlar om Amanda och Erik. Amanda och Erik har tidigare varit gifta och har tre barn tillsammans. Och det blir sådär som jag tänker att det ofta kan bli när två som levt länge ihop och sen skiljer sig: den ena går vidare på ett kick och den andra blir liksom kvar. Amanda har hand om yngsta barnet, träffar en ny, flyttar in och är en lyckad författare. Erik har barnet varannan helg, har inte packat upp flyttkartongerna än, är arbetslös och ägnar kvällarna åt krogen och menlösa ragg. 
Bara genom den här sammanfattningen känns det som att det skulle kunna vara vilken bok som helst, men sen händer något mer. Frågor som feminism, genus och jämställdhet bakas in och förklaras på ett vettigt sätt - av både en kvinna och en man. Kalla mig galen, men det är sällan en manlig figur snackar om dom här sakerna. Och i den här boken gör Erik det, fast på ett vettigt och lättillgängligt sätt. Jag gillar ju verkligen när karaktärer har åsikter och att det presenteras på ett trovärdigt sätt. Det är få som kan få med ett lyckat brandtal, men det går bättre om karaktärerna säger saker som kan vara tagna ur ett brandtal och bakar in det på ett bra sätt i handlingen. 
 
Helt ärligt är jag inte överdrivet imponerad av Amanda som karaktär, hon velar och känner sig osäker större delen av boken och fattar egna beslut först i slutet. Däremot är jag imponerad av Erik, vilket jag tänker är självklart eftersom han fick mer utrymme och växte som person. Amanda växte också, men inte lika mycket. Och min enkla genus-analys: självklart blir det tydligare och större när en man som traskat i patriarkatets fotspår per automatik hela livet och fått alla vinster av det - avviker från den vägen och börjar tänka. Det märks inte lika mycket när en kvinna som redan är utanför systemet från start får en uppvakning eftersom alla kvinnor förr eller senare behöver fatta hur patriarkatet straffar oss på alla nivåer. Samtidigt som en måste inse att vi hela tiden är med och bidrar till det. Det innebär också att Erik framstår som sjukt sympatisk, vettig, intelligent, snäll, varm, empatisk osv när han till slut inser hur kasst samhället är pga patriarketet. Och alla andra som redan kände till det här sedan tidigare är typ randoms. Fattar ni hur jag tänker? 
 
Hur som helst, Allt du önskar är perfekta boken att läsa på väg till skolan/jobbet eftersom det är korta kapitel som går att pausa när som helst. Om du vill ha något du lätt kommer in men som ändå får dig att tänka - ta dne här boken! Allt du önskar får tre av fem palmer. 
 
Lind & Co feelgood fristående roman
0 kommentarer