Bränn alla broar

Jag fick tips av Maria från min skrivgrupp om den här boken, Bränn alla broar av Siri Helle. Och den ges ut av Louise Bäckelin förlag
 
Boken handlar om Liv som lägger upp snygga bilder på instagram, drar in mycket pengar på sitt lyckade jobb, har vänner och en trevlig lägenhet. Och självklart mår hon piss. Fullkomligt genomvidrigt. Hon har ingen mening med sitt liv och det blir tydligare när vänner i hennes närhet skaffar barn, gifter sig, är lyckliga i sina relationer och gillar sina jobb. För hon har ju inget av det där. Och vad ska hon då göra av sitt liv om det ändå inte har någon mening? Det som sker då är hon läser ett gammalt brev som hon skrev till sig själv på gymnasiet, som enbart ska öppnas om hon funderarpå att ta sitt liv. Dessutom så springer hon in i anarkist-flatan Sanna som jobbar ideelt, pluggar och gör konstprojekt på fritiden. (Allt detta står på baksidan, så det är ingen spoiler!) 
 
Först och främst, så otroligt jävla viktigt att prata/skriva om psykisk ohälsa. Fler och fler går in i väggen, fler mår dåligt och fler käkar piller. Vårt samhälle behöver skärpa till sig på så många nivåer och inse att vi måste göra saker för människors hälsa och mående. Livs mående beskrivs på ett trovärdigt och vettigt sätt, det är stundtals hjärtskärande och ibland känns det lite platt? 
 
Men nu till karaktären Sanna. Alltså kan jag läsa en bok om en lesbisk karaktär som inte volontärarbetar, brinner för politiska frågor, gör sin egen konst och som vill förändra världen. Visserligen är ju Liv en sådan person som är Sannas rena motsats, men det är så jävla tjötigt att läsa om Sanna. Jag himlar mig igenom boken. Det kändes helt enkelt inte bra. 
 
Det som gör att jag vill rekommendera boken är fokuset på psykisk ohälsa och att boken innehåller en tipslista till var du kan vända sig om du mår dåligt eller behöver stöd. Det var nog första gången jag såg det och det gjorde mig glad. Vi måste prata mer om psykisk ohälsa. Bränn all broar får 3 av 5 palmer. 
 
Författaren Siri Helle
Boktips Louise Bäckelin Förlag flator
0 kommentarer