Hon som vakar

Jag har läst två tidigare böcker av Caroline ErikssonDjävulen hjälpte mig och De försvunna, och jag älskade båda! Hon som vakar ges ut av Forum bokförlag och jag läste ut den under veckan i Amsterdam. Den här är helt fristående från dom andra, vilket jag verkligen kan uppskatta. Det finns såklart något härligt med att läsa en hel serie av en och samma författare, men ibland när en författare är riktigt bra är det härligt att bara kasta sig in i nya historier.  

Boken är kort, 238 sidor och det är korta kapitel som växlar mellan karaktären Elena, Maken och en tredje karaktär i kursivt. Jag kan bli så imponerad av författare som skriver kort och att det ändå innehåller så mycket. Det är en viss stämning genomgående och jag tror att jag blev ganska mindfuckad upprepade gånger av en blurb på omslaget. Något om att det här var en bok med mycket vändningar, vilket gjorde att jag satt konstant redo på att saker och ting skulle ske = ännu mer nervös än vad jag blev av själva innehållet? Känns det rimligt? Typ som när en kollar skräckfilm, då vet en ju redan att en kommer att bli rädd och då är jag redan rädd från början. 

Elena har precis pausat sitt äktenskap och flyttat in i ett tomt radhus. Hon ägnar sig främst åt att sortera böckerna i bokhyllan i olika ordningar och försöker att inte tänka så mycket på det som hänt. Varje fredag äter hon middag med sin syrra, men hackar upp maten i bitar och skyfflar runt det istället för att äta. Hon borde påbörja en ny bok, eftersom hon är en lyckad författare. Men istället sysselsätter hon sig med att spionera på sina grannar och ganska snart får hon kontakt med barnet i familjen. Utan att hon egentligen vet hur så blir hon mer och mer involverad i familjen mitt emot samtidigt som hon tar avstånd från sin syster och dessutom börjar hon skriva igen. 

Det är först i slutet som jag blir imponerad av hur boken är skriven och upplagd - det är GENIALT!! Och så jävla snyggt och spännande gjort, och såklart kan jag inte beskriva mer för då kommer jag avslöja hela skiten. Men att skriva en och samma historia ur flera perspektiv är riktigt snyggt gjort och gav den här historien en spännande twist. För dig som inte är så mörkrädd, som gillar korta böcker och bara vill ha något lättläst och läskigt - ta denna bok! Hon som vakar får 4 av fem palmer. 

Författaren Caroline Eriksson <3 
Caro tipsar Forum bokförlag Månpocket deckare
0 kommentarer