insemination eller ivf?

När vi påbörjade bebis-resan för ganska precis ett år sen blev vi ganska snabbt inställda på att vi skulle göra ivf. Min mamma hade haft svårt att få mig och syrran + att hen som gjorde vår utredning sa att hen rekommenderade ivf eftersom det är svårt att veta när eller om jag ens släpper ägg. Och en gynekolog som gav mig diagnosen PCOS sa också att jag skulle behöva göra ivf. 
 
Och vi kan börja med att reda ut vad dom två olika begreppen innebär. OBS: jag är inte läkare och vi har inte heller fått all info eftersom vi liksom inte påbörjat själva sperma-avsnittet, men jag har lärt mig en del på jobbet, av vänner och google :)))))) 
 
Insemination: vid ägglossning sker en insemination med en sats sperma som då förväntas befrukta ett ägg. Inför detta kanske en inte behöver ta något alls, jag med PCOS behöver ta provera för att kicka igång mensen och sen letrozol för att stimulera en ägglossning. 
 
IVF: då sker hormonstimulering, sen sker ett äggplock, ett ägg blandas med en spermie utanför kroppen och skapar då ett embryo som åker in i frysen. Ett embryo kan sen föras tillbaka in i min kropp och då befrukta mig. 
 
Och vi har ju bokstavligen gått och laddat för IVF i över ett år eftersom dom vi pratat med har peppat oss till det, vilket även alla som gått igenom insemination/IVF peppat oss för. Det som hände under ett av våra möten var att vi fick veta att jag med PCOS har ökad risk för överstimulering vilket kan leda till att jag producerar supermycket ägg, buken blir vätskefylld och att äggledaren kan vrida sig på något vis. Samtidigt som vi fick den infon fick vi båda uppfattningen att det var upp till oss att liksom välja? Men för några veckor sen fick vi veta att det liksom inte var upp till oss att välja, utan att deras standard är 4 inseminationsförsök och sen 1 IVF. Det är vad vi har rätt till och får gratis, samma som heteros. :))))) 
 
Så där är vi nu, i väntan på att få kicka igång med första insemination <3 
denna där, i helgen mördade jag henne när vi körde Maffia när vi var på livets fest! <3 men ni ser ju själva, finns fan ingen som får mig att stråla som hon <3  
PCOS barnlängtan insemination ivf regnbågsfamilj
0 kommentarer