Kring denna kropp

Jag ville verkligen läsa Stina Wollters bok Kring denna kropp innan jag hörde hennes sommarprat, ifall det skulle vara så att hon lånar texter därifrån. Visserligen är det inget fel när folk lånar från sig själv, men jag gillar att läsa sakerna innan jag hör/ser dom. Men nu är boken utläst och jag kan lyssna på sommarpratet. Kring denna kropp ges ut av Bokförlaget Forum och Månpocket. 

Jag minns inte ens när jag började följa Wollter på instagram, men det var många år sedan. Hon är en av få som kan väcka flera tusentals människors kärlek/avsky/fascination/dyrkan/förvåning av en enkel bild eller film. Oftast brukar jag tänka på att kärleken vinner över hatet, men hennes kommentarsfält kan faktiskt få en att tvivla. Jag har så svårt att förstå hur en kropp kan väcka så mycket känslor och uppröra. Eller för egen del kan såklart en del kroppar uppröra. Jag blir galen när en använder gatubarn med flugor runt ögonen i reklamfilmer eller när undernärda modeller som har samma BMI som personer som satt i koncentrationsläger i Auschwitz. Men en kropp som bara är snäppet större än normen. Hur jävla fattigt och futtigt liv har en om en blir upprörd över det? Alla som rasar, hotar och hatar - vad lever dom för liv? Och alla dom som tar hennes bilder som inviter, som vill ha sex, skickar Dick pics osv osv. Jag är liksom införstådd av båda sidornas fenomen men kan ändå inte låta bli att förbluffas. Är alla idioter eller uppfostrade av typ vargar? 

Wollter blandar högt och lågt genomgående. Det är om hennes uppväxt, om hennes barn, om hennes syster som dog i anorexia, om hennes konst och om hennes jobb. Och jag förstår varför folk älskar den här boken och varför den är så viktig för många att läsa. Hade jag inte varit en person som redan innan älskade min kropp och allt vad det innebär så hade jag förmodligen älskat den här boken ännu mer. Men min kropp har överlevt en svintuff hepatit C-behandling, miljoner timmar av plugg och jobb, stress, ångest, oro och vidriga timmar rent allmänt. Och den har för fasen byggt ett barn som jag ska få träffa när som helst (skriver denna recension BF + 13)!! Med det sagt, om en har minsta lilla tvekan om sin egen kropp, hur fantastisk den är och allt den kan göra för en – då ska en läsa den här boken. Kanske kommer en tycka om sin kropp lite mer efter det? Kanske kan en till och med tänka sig att älska någon del här och där på kroppen? Kanske kan det sjunka in, sakta men säkert hur mycket tid vi faktiskt lägger på att kritisera oss själva och andra, när vi egentligen borde fokusera på helt andra saker. Kring denna kropp får tre av fem palmer.

Bokförlaget Forum kroppspositivism
0 kommentarer