Vecka 35

Om vi ska tro läkaren jag träffade på Mama Mia så informerade hen oss om att folk med PCOS kan föda för tidigt med start från v 35 – dvs nu! Tjoho! Så himla pirrigt! Jag har ju fått för mig att bebisen kommer i vecka 37, vi får väl se hur det blir med det. Just nu känns det som att vi är redo för att ta emot Emby när som helst, allt känns bara så himla pirrigt!

Bebisen: Lungorna är färdiga, hipp hurra! Resten av organen har ju varit färdiga i flera veckor och lungorna är det sista som blir färdigt. Men om hen skulle komma nu så skulle den kunna klara sig utan andningshjälp, tjoho! Det bebisen gör denna vecka är att bygga på med underhudsfettet, övar på matsmältningen genom att svälja vatten och sen kissa ut det. Och den övar också på sugreflexen. Lanugohåret ska vara helt borta och istället är bebisen täckt i fosterfett, som tydligen ska vara världens bästa hudkräm? Nu är ju bebisen helt fixerad, så jag kan känna en liten gullig rumpa genom magen, så mysigt! Veckans grönsak: kokosnöt! <3

Mående/psykiskt: stabilt och bra?! Det är så jäkla jäkla skönt att få vila, jag kan sova när jag vill och det enda jag har som mål varje dag är att promenera 30 min om dagen med E. Jag har ju fortfarande piss-ont, men hur kul är det att rabbla konstant? Mitt mående är bättre av att jag får vila och sova mycket. Och jag känner mig inte stressad över något. Eller jo, jag saknar att träffa folk. Jag kan inte vara lika spontan längre utan måste planera in och tänka kring vad jag faktiskt orkar. Men jag ser fram emot att hänga mer framöver <3
Cravings: Egentliga inga alls förutom att jag verkligen tycker att bubbelvatten med smak och jordgubbar och grädde är det godaste som finns. Jag kan ju tänka på hur jävla gott det är med iskall marabou eller kardemummabullar, men det är ju bara för att jag inte får äta det på ett tag… Men jag ska se till att frossa i jordgubbar framöver :)))))Sömn: Samma som tidigare. E smörjer in magen och pratar med Emby, bäddar in mig med alla kuddar och sen sover jag fram till 5 när hennes klocka ringer. Hela veckan har jag fått somna om till 8-9, vilket har varit fantastiskt. + att jag gärna sover middag 30-60 min per dag. Den där enorma tröttheten har kommit tillbaka i kombo av en överjävlig förkylning. Den kom liksom i samband med att jobbstressen rann ur mig.Kropp: Den jobbar på och jag har fått lite mer bristningar, men som tur är kliar dom inte! För mig kan jag få hur många bristningar som helst, det störiga är när dom kliar så djävulskt. Och jag hade ju någon föreställning om att allt skulle bli så himla mycket bättre av att jag är sjukskriven i både händerna och höfterna, men tji fick jag. Det kanske krävs några veckors vila för att det ska lugna sig? I övrigt går jag mest runt och myser, jag pratar med och klappar väldigt mycket på magen <3 den är så mjuk och så stor! Det känns helt fantastiskt att kunna känna Embys små rörelser, lägga handen om en liten rumpa eller rygg <3Övrigt:

Meditation: jag har börjat meditera! Jag lyssnade på en podd om amning där steg ett var att slappna av, vila, meditera och yoga… Inte så mycket om hur själva amningen ska gå till. Men jag gjorde som dom sa och skapade en musiklista på totalt 17 min som får mig att tänka på Emby <3 och planen är att lyssna på den en eller flera gånger om dagen, visualisera förlossningen och amningen och typ ställa in mig på att det snart är en bebis här. Flummigt kanske en del tycker? Men med tanke på att jag knappt får röra mig och än mindre yoga, är det här det närmsta jag kommer. + att det är en så himla fin lista. Blir rörd varje gång jag sätter på den. Kul om jag bestämmer mig för att höra den hela förlossningen och E och Syrran för höra dessa fem låtar i två dygn, hahaha <3

Hallonbladste: Sedan några veckor tillbaka dricker jag hallonbladste som jag fick ta över efter Lovisa! Egentligen så ska en enligt ”någon” inte börja dricka detta förrän i vecka 35, men jag frågade vår BM som godkände det redan i vecka 33. Hon menade att det finns dom som är för det och dom som är emot det, och om jag var en av dom som trodde på det så fick jag köra igång direkt. All bra placebo är bra! Och när jag läser den här texten känns det ju himla hoppfullt + att jag fått ta del av mängder av historier i min BF-grupp där folk blött mycket mindre under förlossningen och efter + känt att det blivit en mycket bättre förlossning med teet än utan. Och jag tycker inte att det är skitäckligt, så då känns det bara spännande att prova. När jag dricker det så märker jag att livmodern liksom jobbar på lite extra, och det är väl bara bra inför förlossningen?
Massage av perineum: Det får en börja med från vecka 34 för att det hänger ihop med något slags hormon som kickar in just då? Vi har smort med mandelolja/kokosolja i flera månader, inte för att jag/vi förväntar oss något mirakel, utan mer för att det var en mysig grej när en ändå smörjer in magen? Men den här massagen en ska göra, det står ju inte på min topplista över saker en kan göra på sin fritid. Jag har ju tränat knipmusklerna stenhårt och liksom växlat mellan att knipa runt urinröret, slidan och analen, var för sig eller allt på samma gång. Och nu när en ska stretcha ut samma område krockar det ju lite. Eller det gjorde skitont. Så vi fortsätter nog med massagen på utsidan och tar det lite lugnt med insidan. :)))))
Vi tillbringade Kristi him med alla andra Stockholmare på IKEA. Jag var inte den gravida som vankade fram i korridorerna. Undrar om det är ett vanligt ställe för folk att fördriva sista tiden? Hoppas föda i en av sängarna och få presentkort livet ut?