glans ollon

Gjorde precis ett quiz för kursen i Kalmar - könens anatomi med bara latinska termer. 
 
Och jag kunde mer än vad jag trodde själv, 26 av 30! Heja. 
 
Det är ju ord jag aldrig använder i min vardagliga vokabulär. När jag är och föreläser/utbildar eller är med Colour of Love så använder jag exakt samma ord som här på bloggen dvs - fitta, kuk, klitoris, klitoris olllon, anal, inre och yttre blygdläppar, mellangård, ollon, pung, svällkroppar, hårsäckar osv. Med Veckorevyn förekommer samma ordval plus penis och slida när det är den delen av fittan som jag skriver om. 
 
Det ligger sig inte för att jag skulle prata läkartermer när jag undervisar om kön eller pratar om säkrare sex-information. Men, det är ju trots allt väldigt bra att kunna vid medicinska texter eller dylikt. 
 
Fast jag tänker kring valet av ord som vid annan typ av högre studie än gymnasie - det kan till viss del bli lite larvigt? Som att det krävs ett "svårare" språk, i detta fall ett mer kliniskt språk för att skilja texterna från varandra och lyfta till olika akademiska nivåer. 
- men är det någon form av latin jag ska kunna så är det könens anatomiska delar som ligger mig närmast. 
 
0 kommentarer