hur var det att utbilda 40 lärare?

Nu har det gått några dagar och jag har börjat smälta och förstå det jag gjorde i måndags - att prata, föreläsa och utbilda 40 stycken lärare. 
 

Givetvis är detta bland det absolut häftigtaste jag någonsin gjort. Jag är van vid att prata inför en grupp om max 20 pers. Dessa personer är i åldrarna mellanstadiet-unga vuxna. Lärarna jag mötte var från 27 år och uppåt. På ett ungefär. En annan stor skillnad är så klart att de redan har en utbildning. En lång utbildning. Och att utbilda folk som redan har en utbildning kan ju vara lite känsligt. Eller folk kan känna att de redan är "färdiga" efter en utbildning. Vilket jag absolut inte håller med om. 
- jag har haft chansen att utbilda barnmorskor, gynekologer och folk från ungdomsmottagningar som träffar kids dagligen och gjort detta i kanske 10-15 år, men som aldrig vetat om att en kan få klamydia i halsen? 
 
Efter den insikten är jag om möjligt mer övertygad om att en människa aldrig blir fullärd. Att en alltid kan lära sig mer, utvecklas och få fler perspektiv och verktyg. 
 
Så vid detta tillfälle var det dels mängden människor och utbildningsgraden som skiljer sig från tidigare tillfällen. Och hur gick det? - bra. Fantastiskt bra
 
Jag var givetvis jättenervös och jag stammade under mina tre första meningar. Fast sen tog jag ett djupt andetag och bara körde på. Och hade en och samma tanke i huvudet: ja för vissa kanske detta är tråkigt, jobbigt eller saker de redan kan - men det finns minst en i publiken som aldrig någonsin hört det jag talar om.
- och det är där jag får min energi och pepp. Att jag kan utbilda, ge folk verktyg och vidga människor synsätt. 
 

Så under tre timmar körde jag på och pratade om normer, normkritik, hur kön fungerar och hur en kan göra för att aktivt arbeta normkritiskt i sitt möte med elever. Läroplanen fanns med från början och jag vävde ihop olika delar ur den med aktiva normkritiska handlingar. Jag blandade mellan informationspass, gruppövningar, diskussioner och rundor. 
 
Och jag gick därifrån med en varm känsla i hela kroppen. För under den avslutande rundan var det flera lärare som tackade för att de fått tillfälle att lära sig, fått lyfta olika tankar och för att de fått diskutera dessa frågor som kan förbättra deras arbete som lärare. Och jag visste att jag hade satt igång tankar och känslor hos dessa personer. Helvete vilken bra känsla det är. 
 



ps. och om någon arbetar på en skola eller går på en skola där det behövs en föreläsning om normkritik. Maila mig på [email protected] 
föreläsa normkritik normkritisk pedagogik
0 kommentarer