Harry 9 månader

(null)

🦊Harrys utveckling: 🧡 - 9 månader 

Längd: 68,5 cm 

Vikt: 8875 g 

Huvudomfång: 47 cm

(null)

Harrys utveckling: han går!! Det är helt sjukt men ungen tar flera steg åt gången utan att hålla i sig! Rekordet just nu är 19 steg, men vem räknar... Att gå längs möbler har han gjort länge. Sen så började han gå mellan möbler eller typ kylskåpet och våra ben + sprang med gå-vagnen. Och sen har det bara lossnat mer och mer för varje dag som går. Det är så häftigt att se hur han kan stanna upp, stående, och liksom fortsätta gå. Men att vi ser hur nöjd han är :’))))) Lilla fisen! Vi övar på att gå i skor och det är så gulligt att se honom stapla fram! 

Vi övar på tittut, han vinkar litegrann med sina fingrar och han älskar att pussas! När han ser någon han gillar kastar han sig på den personen/bebisen med öppen mun och vill pussas <3 och han älskar att jaga och bli jagad. Vi tre springer omkring i lägenheten och jagar varandra tills han skriker av skratt :))))

Han har även börjat härma rörelser, främst som skapar ljud. Så vi trummar på olika material för att han ska höra ljud och förstå sambanden. Oklart vad som går in, men han har roligt iaf. Och han älskar hjul, dockvagnar, gåvagnen och bilar är saker som går hem mest bland leksakerna. Han sitter och pillar på hjulen eller skjuter sakerna framför sig samtidigt som han går. 

(null)

Sömnen: Harry sover mellan 2-3 tillfällen på dagen och helt ok om nätterna. Vi har haft några kaosiga nätter med typ 10 uppvak? Det tror jag beror på tänder som stör. Men utöver det så ammar jag honom i sömnen och så somnar vi båda om som vanligt.  

(null)

Mat: Han har gått från att älska gröt två gånger per dag till att äta några skedar eller en halv portion? (Detta i samband med kaos-nätterna) Det är lite bättre när vi ger gröten som är för äldre barn och med mer smak. Och han är vissa dagar kinkigare med maten, så jag tänker att det jämnar ut sig :))) han vägrar färdigmat som vi fått av syrran, även när ni kryddar och blandar med olja/grädde osv. Så han får bara den mat vi äter. Sen har vi infört en plock-låda med ärtor, kokta morötter, majs, mango, edamebönor osv som han får plocka med. 

(null)

Bästa: när han skriker av skratt när vi jagar honom i lägenheten, att se hans nöjda blick när han går och att han lutar sig mot en för att pussas. Det är så jäkla mysigt! Och att han säger mamma, hjärtat fullkomligt exploderar<3333

(null)

Sämsta: att han upptäckt hur kul det är att stoppa saker i munnen när vi är ute och röjer. Han får äta sand och gräs, det oroar jag mig inte för. Men när han vill äta småsten blir en ju lite stressad över att han ska sätta i halsen. + att han fortfarande ogillar att byta blöja och klä på sig. 

(null)

Hur mår jag? Vi är inne i en rolig fas och har jäkligt kul ihop! Han skrattar mycket och det är himla fint att vara med honom om dagarna. <3 vissa dagar känner jag mig ensam, andra dagar inte. Att folk är rädda för Corona samtidigt som jag vill hitta på saker är inte den bästa kombon... men jag försöker landa i situationen och bokar in saker med folk som vill och kan<3  en längre text om att vara mamma kommer om några dagar. 

(null)


9 månader Harry
1 kommentar
Emelie

Harry ❤️