Fri abort?!

Jag har alltid varit för fri abort, det är upp till var och en om man vill föda sitt barn eller inte. Det är kvinnans rätt att bestämma om hon vill, kan och ska behålla eller inte behålla barnet hon bär på, hennes fria vilja och ingen ska kunna ta henne ifrån den. Dessa åsikter har alltid varit självklara för mig...
Tills man läser tidningarna nu, fler och fler slår larm om att kvinnor gör abort när de fått veta att de bär på en dotter. Senast igår läste jag ännu en artikel, där de kommit fram att kvinnor från Norge och Danska kvinnor utnyttjat detta och kommit till Sverige för att göra abort - efter att de fått reda på att de bär på en dotter.

Det är när man läser sådant som dessa som man börjar undra hur hård lagen ska vara. Visst, vi har fri abort, och det ska vi fortsätta ha. Men hur pass jävla fritt ska det vara?! Abort för mig är en "chans" att få något ogjort. För mig är abort en sista sista sista utväg för kvinnor/par som inte kan, vill, eller har möjlighet att ta hand om ett barn. Abort ska inte vara någon jävla sista-minuten-preventivmedel! Och inte heller ett sätt för kvinnor att diskriminera bort kön!

Så hur långt ska lagen få sträcka sig? Och vem har rätten att bestämma över kvinnor gällande vilka barn som ska födas?

puss puss//en lycklig och fundersam caro<3
3 kommentarer
Ida

Det är helt fel att ta abort pga könet. Det låter ju helt sjukt, är inte alla barn lika välkomna till världen? Flicka som pojke, alla är lika värda - det tycker jag iaf. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ta abort pga att jag väntar "fel" kön, fy vad ytligt!



Skorna är från Alexander McQueen så de är lite väl dyra, men det finns liknande lite överallt=) Puss på dig

Gustav Landström

Jag tycker inte det är särskilt relevant och diskutera av vilka anledningar kvinnor gör abort. Man bör ha utgångspunkten att kvinnor har rätt att bestämma över sina egna kroppar.



Sedan kommer ju de uppgifter om att kvinnor gör abort pågrund av barnet kön av från abortmotståndare och fri religiösa grupper.



Sedan varför man kanske före drar att ens barn har ett manligt kön än ett kvinnligt, ja det är ju faktiskt resultatet av den ordning där män i flera 1000 år bestämt över kvinnors liv och kroppar, fri abort är en lösning för att upphäva den ordning och då får man faktiskt leva med de konsekvenserna det innebär.

Gustav Landström

Nej det är inte relevant av vilka osaker en kvinna gör abort. Det är enbart relevant att diskutera om man anser sig ha rätten att bestämma över en kvinnas kropp, det gör inte jag därför är det orelevant. De ända som tjänar på att man vinklar disskussionen på det sättet är abort motståndarna.



Mitt sista stycke i förra inlägget syftade på att det kommer alltid vara mer gynnsamt att ha pojkar än döttrar så länge vi har en ordning där män är överordnade kvinnor, detta är dåligt och fel. Men att bekämpa den ordningen med ytterligare påbud vad kvinnor ska göra med sina kroppar är inget som bryter den ordningen snarare tvärtom. Kämpar vi istället för att ha ett samhälle där män och kvinnor har samma möjligheter i livet så skulle det inte finnas någon anledning till att göra en "könsabort".