angående p-piller!

Tack för kommentarerna angående p-piller, och till att börja med kan jag meddela att jag är ett stort fan av p-piller. Skulle jag ha den makten skulle jag tvinga varenda kvinna i min närhet att knapra dessa piller, för vad gör det om lite fiskar blir sterila om vi minskar aborterna?!

Ungefär så jag resonerar i denna fråga, självklart är det bådas ansvar att skydda sig och yadiyadi, men summan av det hela är ju att det ändå blir kvinnan som blir på smällen, och fram tills att det inte finns p-piller för män får tjejerna knapra och killarna använda kondomer. Svårare än så är det inte! (sen kan man ju alltid diskutera biverkningarna av dessa två, men det är en annan femma!)

Vad det gäller biverkningarna: Jag äter Neovletta, och har ätit det sen jag var 15, över 5 år nu, och jag är fullkomligt medveten om vilka biverkningar man kan få. Jag minns hur jag satt i soffan och läste igenom bipacksedeln med Jennie och Adde på varsin sida om mig, och ju mer jag läste, desto mer symptom inbillade jag mig att jag hade. Så jag hade väll hjärtflimmer, gikt, livmodercancer, blodpropp, tandlossning och tarmvred inom loppet av fem min efter att ha bara tagit ett enda piller! - självklart inbillade jag mig allt detta!

Så ja, jag vet att man kan få både den ena biverkningen efter den andra av dessa små piller, och jag kan helt ärligt säga att dessa små gula piller har bara gjort bra saker. Mina vredesutbrott och humörsvängningar minskade rejält (ja, jag kan alltså vara värre än jag är idag, fråga syster och mamma!), menstrationen minskade och all värk försvann - vilket var anledningen till att jag började från allra första början.


Men utan att vika ut alltför mycket om mitt liv, så kan man ju säga att jag är i denna sists på ett ungefär: du går till tandläkaren och du har en sjukdom som gör att du riskerar tandlossning, och denna frågar om du använder Colgate?, ja svarar du! Bra, ingen fara med det, svarar tandläkaren. Bara för att sen upptäcka ett halvår senare att Colgate kan ha dålig inverkan på dina tänder och leda till försämrade villkor för din tandlossning, det står på förpackningen och läkarna har ignorerat att du ändå använder Colgate! (så du vet inte om colgate funkar för just dig, eller om den faktorn att läkaren ignorerar ditt användande av colgate kan resulterar i att din sjukdomsstatus försämras...)

Ungefär så är jag i ett jävla nötskal just nu. Förutom att min situation inte handlar om tandlossning och Colgate. Och hur min lever påverkats av p-pillrena får jag veta på fredag...

2 kommentarer
Sophia

Duktiga du! Du är så bra! =)



Puss!

N I L M A

käkade också p-piller ett tag men har haft p-stav nu i snart 5 år och trivs skitbra med det :D