TK: what´s love got to do with it?

Veckans krönika handlar om ett ämne som vi nog alla snuddat vid, och även ett ämne jag själv många gånger funderat, vridit och vänt på, hållit med och tagit långt avstånd till - kan man ha sex utan känslor?

För att reda ut begreppet sex, som jag ser det, vad är det egentligen man gör när man har sex med en annan människa? - ja, rent kroppsligt så innebär det att man ger någon annan njutning, man får njutning av någon annan och tillsammans skapar man njutning. - det är den enkla, djuriska förklaring, en av de fyra som sitter med i ryggmärgen.


Ser man det ur detta perspektiv, så kan jag inte låta bli att undra, varför är det ens nödvändig att blanda in känslor i denna typ av aktivitet? Jag är av den uppfattning att jag anser att sex och kärlek till viss del hör ihop, men det är inget som står skrivet i sten, och jag är fullkomligt övertygad om att man kan ha en lika bra sexnatt med sin make sedan tio år tillbaka, som man kan ha med ett onenightstand från krogen!


Så länge båda mår bra av relationen, och får ut de dom vill ha - i det här fallet sex, så vad finns det då för fel att finna? Det viktiga med denna typ av relation är att man alltid är fullkomligt ärliga, och håller det på den nivån så pass länge som båda får ut det de vill ha.
   Vissa anser att två personer inte kan ha sex under en längre tid utan att den ena får känslor för den andra, något som jag dock inte håller med om. Är båda införstådda med relationen och får ut den njutning den behöver och vill ha, varför då dra det onödiga steget längre och dra in känslor? Självklart är känslor inget man kan styra över, men jag tror att det är allt för lätt hänt att man inbillar sig själv att sex är något man inte kan ha bara för njutnings skull, utan att det alltid måste finnas några känslor bakom det hela.

Ja, vad kan man säga, vi människor är alla olika och vi fungerar på olika sätt. Men att känslor och sex måste gå hand i hand är något jag ställer mig emot. Vi västerlänningar borde bli lite bättre på att utveckla våra sexuella mönster, utveckla vår sexualitet och ta för oss lite mer. Livet är för kort för att slösas bort på för mycket tankegångar, känslomässigt dravel och olyckliga stunder. Samt kanske är det dags att vi alla tar och inser att ibland är gräset grönare på andra sidan - så varför inte ta en tripp över staketet då och då?! ;)

0 kommentarer