pillowbooks!

När vi var på det stora konstmuseét i Göteborg så var en av utställningarna med japanskt tema, det fanns kimonos, vapen, målningar och självklart shungamålningar! Shungamålningar även kallade vårbilder är gamla japanska erotiska teckningar. Förr i tiden så band man små böcker med dessa erotiska målningar av älskande par i olika samlagsställningar till små böcker, och gav sen dessa till nygifta par. Paren placerade boken under huvudkudden och kunde ta fram vid brist på fantasi och till inspirationsshjälp. Därav namnet Pillowbooks!



ps. några exempel av shungamålningar fanns på japanavdelningen, men bakom ett skynke i respekt för barnen. Och självklart var jag den första att springa fram och kika bakom skynket, vilket ledde till att hela min grupp skrattade åt mig... Ursäkta för att jag råkar vara konstintresserad!
2 kommentarer
mellenofsweden

Sv; Tack det var snällt sagt ... :) hur e det med dig?

Elisabet

Shungamålningar är så fina! Svar Masken ska jag ha om jag någon gång blir bjuden på maskparty vilket aldrig lär hända haha.