TK: Varför ska man vänta med sex?

En tanke slog mig alldeles nyss - folk runt om i samhället är väldigt duktiga på att hylla de som väntar med sex(inte nödvändigtvis oskulden), och det anses att man rent allmänt är "lite bättre" om man inte ligger med en person på första dejten!

Vartifrån kommer dessa åsikter, och vad är det som är så himla bra med att vänta med sex när man träffat någon ny? Eller om vi vänder på det, vad är det som är så dåligt med att ligga med någon man precis träffat? Kan man ha tidsamar när det kommer till sex?

Visst att man alltid ska ha i bakhuvudet det här med säkrare sex, alltid ta med lite kondomer i väskan och inte utsätta sig för något man inte vill eller har lust med - dessa faktorer kan vi ju bara ta för givet att de är solklara.
- men sen då - Varför ska man vänta? Vad är det man väntar på? Och tror man att sexet blir bättre om det får "ligga och mogna några dejter"?

För mig är sex inget som jag ger bort till någon annan människa! Sex är något jag har tillsammans med en annan person eller med mig själv! Möjligen att jag ger någon annan människa rätten att röra min kropp och skapa njutning tillsammans med mig, men det är väl det enda jag tycker att man kan ge inom sex...
- det finns myter om att killar aldrig blir tillsammans med tjejer som valt att följa med dem hem efter en kväll på krogen, för att "det inte passar sig", men när passar det sig egentligen att ha sex?


Så länge det känns bra, lusten och kåtheten finns där och båda är sugna på att ligga - så ser jag ingen skillnad på om man ligger redan efter en kvart eller fyra månader! Njutning som njutning i mina ögon, och jag tror inte att njutningen blir större bara för att man "väljer att avstå för att det inte är passande"...

Men vad tycker ni? Är det jag som är för lössläppt både till sinnet och kroppen som låter min lust styra? Eller är det så det funkar, att sexet blir bättre om man väntar minst några dejter? Tell me!
9 kommentarer
Naddi

Jag tycker att denna diskussion är väldigt intressant, då alla har så olika åsikter kring denna punkt. Du, av många människor, vet att sex inte har varit en del av mitt liv på samma sätt som för exempelvis dig. Men det hindrar inte mig från att tycka att det inte är något konstigt med att man har sex första gången man ses. Vad spelar det för roll om det är första eller hundrade gången man ses, om båda är med på det? Man gör det man tycker är och känns rätt.



Hoppas att svaret inte blev alldeles för osammanhängade!



Puss puss / Naddi

jess

intressant. jag tycker som du ,man väljer själv över sin kropp , och vill man dela den med någon annan om så bara för en stund så är det ingenting dåligt med det. Livserfarenhet kallar jag det.

Adrian

Vad jag tycker att det verkar som att du är lite ute efter är en form av det konservativas "inget sex innan giftermål" fast i lite mer allmän skepnad. Jag tror att det inte handlar om en lösryckt anpassning, ett pålägg eller vad jag ska kalla det, från att gälla "inget sex innan giftermål" till att gälla "inget sex efter X antal träffar", någon typ av kompromiss. Jag tror snarare att det handlar om att man vill lära känna personen innan, att man upptäckt att det tar X antal dejter och sen har det skett en generalisering. Personligen har jag inget emot sex första gången man ses men jag tror att många har svårt att förstå det, i den meningen att de själva inte skulle ha det, av anledningen nämnd ovan, alltså att de vill känna personen lite bättre. Jag har inga problem att se att det skulle kunna ge en större eller djupare upplevelse. Tänk dig att man hittat fler och fler saker som man gillar hos personen ju bättre man känner den - klart upplevelsen blir starkare då! Räcker det med mindre så får man väl känna sig lyckligt lottad eftersom man då är mindre begränsad, olyckligt lottad eftersom frustrationen blir större om majoriteten hör till dem som inte har sex första dejten. "Lössläppt" såsom du anänder det skulle jag vilja byta ut mot "fri", som är en aning mer positivt. Om man vet att man är sådan och rationellt inte ser några problem med det så finns det ingen anledning att trycka ner sig själv med ord. Man är som man är.

Therese

Nä, jag tycker att man ska ha sex när man känner för det... Är man skittänd på en person redan första gången, så go for it, men visst kan man vänta om man känner för det...^^ Man ska göra som man själv vill, det brukar bli bäst så=)

Erica

Jag kommer att vänta med sex tills jag har gift mig. :)

Adrian

"Jag kommer att vänta med sex tills jag har gift mig. :)"



Du, Erica, som säger så och uppenbart bestämt dig för det, skulle du vilja del med dig av dina tankar kring varför du väljer att vänta? Hur kommer det sig att du vill vänta?

pauline

ja den är superbra:D hur äre idag?(: <3

caro - passion for passion!

Hej alla! Vad kul med er respons, superkul att ni delar med er med tankar och åsikter!



N - Jag förstår dig och det var inte alls osammanhängande, vi tänker i samma banor du och jag!



Adrian - du har väldigt bra tankegångar, fast en sak hänger jag inte med på - hur blir sexet bättre om man känner någon? Asså jag förstår såklart om man känner på det sättet att man vet vad den gillar/inte gillar, men jag kan inte se sambandet med typ basfakta,barndomsminnen och framtidstankar ---> bättre och djupare sexupplevelse?!



Om du har lust får du gärna vidareutveckla detta!



Erica - kul att stöta på någon som tycker tvärtemot mig, har du lust att bygga vidare på det? eller är det något du bara bestämt dig för? :)



Tack igen för all respons!

Adrian

Det jag menar är att sex är väldigt psykologiskt och att det kanske är lättare att slappna av i en sexuell situation om man känner personen, dvs vet att man kan lita på den osv. Jag menar inte att man behöver redogöra för varandras barndomshistoria för att kunna ha sex, bara att jag inte har svårt att förstå om man vill veta lite mer om personen för att kunna lita på den. Men jag menar också att det kan finnas saker som man gillar hos en person som inte dyker upp vid första tillfället man ses, och saker som man gillar hos någon annan ser jag det som naturligt att det kan påverka sexet. Jag ser inte sex som en enbart fysisk akt för fysisk stimulering, det finns väl sånt sex också, men det får gärna vara starkare känslor än närhet inblandade, känslor som kanske inte dyker upp första gången man ses. Jag vet inte om det blev mycket tydligare.