frågor och svar angående hc.

Kom nyss på förkortningen själv, tycker den var rätt fyndig haha! Iaf, sen jag nämnde att jag hade en sjukdom har det kommit in en mängd frågor, som jag alla totalignorerat. Men, nu sitter jag här, mindre än en vecka kvar tills behandlingen börjar, så varför inte köra på?

Då jag inte innehar tusentals läsare, så har jag helt enkelt hittat på frågorna själv, ungefär de vanligaste jag fått av alla nära och kära som fått reda på sjukdomen. Undrar du något mer, så lämna en kommentar!

  • Vad heter sjukdomen du har? - Hepatit C, version genotyp 2B
  • Hur fick du den? - Det vet man inte, min andra läkare jag hade kallade mig för "ett medicinskt mirakel fast tvärtom", för rent statistiskt sätt ska jag inte kunna ha denna sjukdom. Jag "passar inte in i mallen över de smittade". Men över en tredjedel av alla sjuka kan man aldrig utreda vart smittan kommer ifrån, och hela mitt team är så att säga mållösa över mitt fall.
  • Vad är det för sjukdom? - det är en virsusjukdom som påverkar levern, som sakta men säkert slår ut detta reningsorgan, och på så sätt pajar hela kroppen då den inte kan fungera utan att bli renad.
  • Hur fick du reda på att du var sjuk? - jag gav "testblod" för att bli blodgivare, och är det något fel så hör de av sig inom tre veckor, och jag fick ett brev på posten att det var något fel på mitt blod...
  • Hur får man den? - sjukdomen smittar via blod, så vanligaste är via sprutor. Kan även förekomman mor-barnsmitta, vid sex är extremt ovanligt. Annars vid blodtransplantation.
  • Vilka är de vanligaste som har sjukdomen? - Missbrukare som använder sig av sprutor och delar dessa med andra. - därav passar jag inte in i mallen då jag inte ens sett en knarkspruta live...
  • Kan du smitta? - Ja, men för att jag ska kunna smitta krävs det att du bokstavligen skär upp en kroppsdel på mig, och en på dig, och sen gnuggar dessa hårt. Eller dricker mitt blod och själv har massa öppna sår i halsen. Eller delar en knarkarspruta med mig. - Så med andra ord, nej. Dessutom är min virusmängd låg, så därmed är risken liten.
  • Är den farlig och kan man dö? - ja, jag tror man kan dö. Blir man inte behandlad så får man efter några år levercancer, som man nästan alltid dör av. Kroppen klarar sig inte utan en fungerande lever. Om den är farlig, ja. Då min lever är nedsatt måste kroppen ständigt jobba lite extra för att fungera.
  • Kommer du vara sjuk resten av livet? - Det finns två sorters HC, kronisk och ickekronisk (har glömt benämningen) Den första får man och sen läker kroppen ut den själv inom ett halvår. Denna diagnos fick jag först av en riktig jävla cp-kärring till läkare, som feldiagnostiserade mig och var ett allmänt as. Men när jag fick min tredje läkare visade det sig att jag har den kroniska. Men nej, efter min behandling kommer jag med mer än 95% säkerhet att vara helt frisk!
  • Vad är det för behandling? - jag kommer i nästa vecka ta min första spruta, och sen därefter ta en varje vecka + 2 tabletter dagligen.
  • Vad finns det för biverkningar? - Trötthet, illamående, frossa, matthet, humörsvängningar, ömma leder, noll kondition, muntorrhet, ögontorrhet, torr hud + en mängd till, men det är inte säkert vilka man får. Detta är väldigt individuellt.
  • Men vad kan du göra åt det? - Just nu, ingenting förutom att vänta. Men det allra viktigaste är att inte dricka alkohol. Har druckit fem gånger sen augusti, och sist jag drack var på nyår.
  • Hur är det att inte dricka alkohol - å ena sidan så är det jävligt skönt. Jag är trött på hela utelivet och fulla människor. Å andra sidan så är det jääävligt jobbigt då hela Sveriges kultur kretsar kring alkohol, det är inte socialt acceptabelt att inte dricka och det är inte lätt att alltid ha försvar till varför man inte dricker! + att jag brukade vara den som körde full ut, så det har blivit en hel del förändringar i livet när alkoholen försvann.
  • Har du några skyldigheter? - 2. Använda kondom och om jag skadar mig så ska jag torka upp blodet själv/den som torkar måste ha handskar.
  • Har du märkt av sjukdomen något? - Ja, under hela våren/sommaren innan jag visste att jag var sjuk så festade jag som vanligt - och däckade alltid på vägen hem. Vaknade upp ngr gånger ute i Hagsätra och visste inte vad jag gjorde där... Detta pga att jag hade en allvarlig leverinflammation, fick jag senare veta. Utöver det så är jag allmänt trött, behöver mycket sömn. Börjar känna av lite humörsvängningar + att jag blir löjligt lätt anfådd och gått ner lite i vikt. - men utöver detta, nada. Med tanke på hur allvarlig sjukdomen är, så har jag klarat mig lindrigt hitills!

Har jag missat något, eller har du några andra frågor eller kanske följdfrågor - lämna en kommentar!

2 kommentarer
Sophia

Vad du är duktig!!! =)

Snyggt ihopklippt!

Linda

<3 <3 <3 finns här baby



Jag svarade på inlägget efter din kommentar, kändes att det skulle se skumt ut om jag skrev de här. Folk tror väl man e knäpp då ;)