uppdrag granskning!

Aaaaaarrrghhhh!! Jag tror jag kommer få en hjärnblödning! Jag har precis sett klart avsnittet om Linnea och Jennifer - Den andra våldtäkten, och jag blev så arg och upprörd att jag var tvungen att ta en paus genom att dammsuga hela lägenheten!

HUR FAN KAN ETT HELT JÄVLA SAMHÄLLE VÄNDA SIG EMOT OFFRET OCH HYLLA FÖRÖVAREN!!!

Pojken har i fråga erkänt våldtäkten, han blir dömd i både tingsrätt och hovrätt - TROTS DETTA - så ser hela samhället, skolan, kyrkan, fritidsgården, vänner, familjer, ALLA - honom som oskyldig!!

Det citeras vilt om honom som "att han är en fin grabb", "charmig", "det skulle man aldrig tro om honom", "han är schyst", "han är poppis" osv..

Och om henne: "men hon var ju intresserad av honom", "han ville inte ha henne, så hon såg detta som sin chans, det blev inget förhållande och detta var hennes hämnd", "om någon tvingar en till oralsex, är det väl bara att bita ifrån"

Och citaten kommer dels från skolelever på deras gemensamma skola - men också VUXNA MÄNNISKOR!! Det är där det svartnar för mina ögon! En grej vore om det bara vore ungdomar, det är fortfarande inte okej - men det vore inte konstigt då de inte är fullt utvecklade rent logiskt, moget, lätt faller för grupptryck och har en helt annan syn på saker - men när det visar sig att det är vuxna män och kvinnor som står bakom facebookgruppar, skvallret, utfrysningen - jag finner inga ord!

En vuxen människa med någolunda intelligens reagerar genom att stoppa, tala till rätta, ordna möten och se till att ungarna kommer på rätt spår i tankarna - inte spä på, sprida vidare, frysa ut och skriva elaka, vidriga, och hotande meningar!!


När ska samhället och den lilla människa vakna upp och lyfta tyngden från offret - och lägga skulden där det ska vara - förövaren!! Varför är det just vid våldtäktsfall som offret misstänks, förlöjligas, misstros, får elaka hot och meningar?! VARFÖR?! Varför är det vid våldtäktsfall som man alltid lägger fokuset på förövaren, och i detta fall - även efter att han blivit dömd - hyllar och skapar demonstrationer?!!!
0 kommentarer